Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysAutomobilių elektronika, elektros įrangaKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių remontas, autoservisaiAutomobilių spynelių remontasAutomobilių tiuningas, puošybaDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių galvučių remontasVariklių remontasAutomobilių stiklaiAutomobilių stiklų keitimas, stiklų remontasStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysPadangos, ratlankiaiPadangosPadangų remontas, montavimas, balansavimasPaslaugosAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasInformacijos paslaugosKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių draudimasTransporto priemonių registravimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Ar automobilių gamintojams rūpi perdirbimas?

2020 m. liepos 27 d.
Ar automobilių gamintojams rūpi perdirbimas?

Automobilių sektoriui atitenka maždaug penktadalis viso pasaulyje išmetamo anglies dvideginio (CO2) ir jis yra viena didžiausių taršos sukėlėjų miestuose. Tačiau gamintojai, siekdami sumažinti pasekmes aplinkosaugai, ieško tvarių sprendimų. Kodėl yra taip svarbu perdirbti netinkamus naudojimui automobilius ir jų dalis?

Automobilių sektorius, kuriam priskiriama maždaug penktadalis viso pasaulyje išmetamo CO2, išliekant tokiems pat taršos augimo tempams iki šio amžiaus pabaigos bus atsakingas už daugiau kaip 0,8 laipsnių visuotinio klimato atšilimo. Be to, automobilių pramonė yra didelė gamtos išteklių vartotoja, kuri sunaudoja 80 proc. viso pasaulio gumos, ketvirtadalį viso pagaminto aliuminio ir atsiriekia apie 15 proc. pasaulinės plieno rinkos.

„Pasaulis sparčiai keičiasi ir, nors automobilių gamintojai ieško tvarių sprendimų, kaip mažinti išmetamų teršalų kiekį, sutelkti daugiau dėmesio į elektrinių bei vandenilinių transporto priemonių gamybą, tai vis tiek neišsprendžia tokių svarbių problemų, kaip išteklių išeikvojimas. Dėl to vis daugiau valstybių sutaria, kad automobilių verslas turi aktyviai įsitraukti į žiedinę ekonomiką ir daugiau dėmesio skirti pakartotiniam naudojimui bei perdirbimui“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos atstovė Vitalija Sičiūnienė.

Yra paskaičiavimų, kad laikantis žiedinės ekonomikos scenarijaus visų rūšių lengviesiems automobiliams jau 2050 metais galima būtų sumažinti išmetamą CO2 kiekį 70 proc. arba 0,4 mlrd. tonų, rašo eww.ethicalcorp.com. Pagal scenarijų automobiliai būtų vis dažniau naudojami dalijimosi paslaugai ir daug ilgesnį paros laiką, mažėtų spūsčių, turėtume mažesnes automobilių priežiūros išlaidas, mažiau žemės ir investicijų, skirtų automobilių parkavimui ir keliams, bei mažesnę oro taršą.

Perdirbimo būtinybė

Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato lengvųjų automobilių (M1 klasės) ir mikroautobusų (N1 klasės) pakartotinio naudojimo ir perdirbimo pareigas bei užduotis. Pagal direktyvą 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu per metus susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama.

Perdirbimas ir pakartotinis naudojimas pirmiausia prasideda nuo gamybos, o vienas iš gerų pavyzdžių Europoje galėtų būti „Renault“. Daugiau nei trečdalis naujų „Renault“ transporto priemonių yra pagaminta iš perdirbtų medžiagų, įskaitant varį, plieną, tekstilę ir plastiką. Aplinkosauginiu požiūriu rezultatai yra stulbinantys: anot prancūzų gamintojo, viena perdirbta automobilio dalis sunaudoja 80 proc. mažiau energijos, 92 proc. mažiau chemikalų ir 88 proc. mažiau vandens, o gamybos procese sukuria 70 proc. mažiau atliekų nei naujas komponentas. Be to, kiekviena tokia detalė yra 30–50 proc. pigesnė, gamykla nesiunčia atliekų į sąvartyną, nes viskas yra pakartotinai naudojama, perdirbama ar kitaip apdorojama.

Yra ir daugiau gamintojų, dalyvaujančių žiedinėje ekonomikoje. Pavyzdžiui, JAV gamintojas „Ford“ automobilių dalių gamybai naudoja kavos pupelių atliekas iš „McDonald‘s“, „Caterpillar“ daugelį metų perdirba stūmoklius ir cilindrus, o „Land Rover“ Jungtinėje Karalystėje pristatė aliuminio perdirbimo programą.

„Transporto priemonės iš išsivysčiusių šalių nuolat keliauja į mažas ir vidutines pajamas gaunančias šalis, kuriose jos įgauna naują gyvenimą. Iš kitos pusės, į mažų pajamų šalis patenka daug menkos vertės automobilių, kurie po kelerių metų yra tinkami tik perdirbimui. Lietuvoje vidutinis transporto priemonės amžius siekia apie 14 metų, todėl senstantis transporto priemonių parkas reikalauja skirti daugiau dėmesio netinkamų naudojimui transporto priemonių (ENTP) ir jų naudotų dalių surinkimo sistemoms bei tinkamam jų perdirbimui“, – sako V. Sičiūnienė.

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu, labai svarbu, kad ENTP būtų tvarkomos laikantis teisės aktų nustatytų reikalavimų, nes dėl netinkamo tvarkymo (perdirbimo) į aplinką patekusios kenksmingos medžiagos gali prasiskverbti į dirvožemį ir užteršti gruntinius vandenis. ENTP negali būti ardomi asmenų, neturinčių tam leidimų ir licencijų, neeksploatuojami automobiliai negali būti paliekami be priežiūros kiemuose bei gatvėse.

ENTP ardymo metu susidaro rinkoje vertės neturinčios atliekos, kaip alyva, padangos, plastikas, guma, stiklas, salono apdailos detalės, sėdynės ar kilimėliai. Neretai tokios atliekos išmetamos bet kur ir teršia aplinką. Maža to, savivaldybės privalo pasirūpinti bešeimininkėmis automobilių atliekomis ir už tai sumoka gyventojai. Metalo turinčios automobilių atliekos, kaip akumuliatoriai, amortizatoriai, filtrai, kėbulai, sparnai turi teigiamą rinkos vertę ir už jų pridavimą atliekų tvarkytojams galima gauti atlygį. Gyventojai daugiau informacijos apie ENTP surinkėjus ir tvarkytojus gali rasti www.atliekos.lt arba www.autotvarkymas.lt.

Gamintojų ir importuotojų asociacija vienija daugiau kaip 1 tūkst. transporto priemonių gamintojų ir importuotojų, per metus Lietuvos rinkai patiekiančių beveik 80 tūkst. transporto priemonių. Pernai asociacija finansavo daugiau kaip 4 tūkst. tonų ENTP surinkimą ir tvarkymą (perdirbimą), organizavo po ENTP ardymo susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų sutvarkymą.

Nauji straipsniai

  • Vos kelios paprastos taisyklės užtikrins, kad oro kompresoriai bei pripūtimo įranga tarnautų ilgai bei patikimai

    Įvairių remonto paslaugų teikėjai savo veiklos negalėtų kokybiškai vykdyti, jei jų dirbtuvėse nebūtų oro kompresorių, pripūtimo įrangos. Tai – viena svarbiausių investicijų, kad remonto darbai būtų atliekami greitai, patikimai, efektyviai. Tačiau taip pat dėmesį vertėtų atkreipti ir į tai, kad tokia investicija yra ir viena brangiausių. Taigi, nieko keista, kodėl kiekvienas įsigijęs...
  • Šaltuoju metų laiku kelionė bus kur kas saugesnė, jei...

    Jei atėjus pavasariui ar vasarai, klimato sąlygos ypač dažnai būna labai palankios tolimoms bei artimoms kelionėms, tai, prasidėjus rudeniui ar įsibėgėjus žiemai, dažnas nebedrįsta leistis į labai tolimas keliones, nes negali tikėtis visiško saugumo. Žinoma, būtų galima išvardinti daugybę kelioninių tikslų, kurių nebūtina siekti rudenį ar žiemos metu ir jiems skirtas keliones suplanuoti orams...
  • Iš kaminų į aplinką jau rūksta automobilių alyva

    Atėjus žiemos sezonui pastebimai sumažėja naudotos automobilių alyvos pridavimas atliekų tvarkytojams. Pagrindinė to priežastis – naudotu tepalu neteisėtai šildomos kai kurių autoservisų ir įmonių patalpos, juo šildyti namus nevengia ir žmonės. Kodėl iš kaminų į aplinką rūkstanti automobilių alyva kenksminga aplinkai ir žmonėms? Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, gamintojai ir...
  • Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje augo 2,2 karto. Kokios prognozės ateičiai?

    Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje ūgtelėjo 2,2 karto. Ką rinkos ekspertai prognozuoja šiais metais ir ką mano apie valstybės paramą perkantiems elektromobilius bei esamą jiems infrastruktūrą? Pagaliau, kada ateis metas, kai naujų elektrinių transporto priemonių pardavimas bus bent jau toks pat kaip tradicinių automobilių? „Regitros“ duomenimis, šių metų sausio 1-ąją...
  • Elektromobiliai Norvegijoje pernai užėmė rekordinę 54,3 proc. rinkos dalį

    Norvegija tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kurioje elektromobilių pardavimas praėjusiais metais aplenkė benzininius, dyzelinius ir hibridinius automobilius. Vokietijos automobilių gamintojas „Volkswagen“ įsiveržė į lyderius, į antrąją vietą nustumdamas JAV elektromobilių gamintoją „Tesla“. Baterija varomos elektrinės transporto priemonės Norvegijoje sudarė 54,3 proc....
  • Ką privalu žinoti apie autokeltuvo montavimą?

    Jei jūsų darbas yra susijęs su automobilių remonto, atnaujinimo ar priežiūros darbais, tokiu atveju šios veiklos saugiai, kokybiškai bei patogiai negalėsite vykdyti neturėdami autokeltuvo. Drąsiai galima sakyti, kad būtent autokeltuvas yra svarbi investicijos kiekvieno automobilių remonto bei priežiūros dirbtuvėms. Taigi, nieko keista, kodėl būtent apie šiuos įrenginius verta turėtų ir daug...
  • Atramos/vairo trauklė

    Rutulinis šarnyras susideda iš nuimamo strypo, susidedančio iš pleišto, korpuso, rutilinio smaigo ir apsauginės dangos. Tokia konstrukcija padaro rutulinį šarnyrą patogiu naudoti. Jei transporto priemonė veikia gerai, o vairuotojas važinėja atsargiai, tai rutuliniai šarnyrai gali tarnauti gana ilgą laiką. Be to, savininkas taip pat turi atkreiti dėmesį į vyrių dangtelių būsena, kurie dažnai...
  • Ar kompensacija elektromobiliams sudomina įmones ir gyventojus?

    Elektromobilių įsigijimo skatinimas fiziniams asmenims Lietuvoje galioja jau daugiau nei pusmetį, juridiniams asmenims – daugiau nei pusantro mėnesio. Kiek įmonių ir gyventojų jau pasinaudojo valstybės teikiama subsidija? Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) duomenimis, iki šių metų gruodžio 5 d. juridiniai asmenys pateikė 27 paraiškas valstybės subsidijai už naujo...
  • Pagamino elektromobilį tik iš perdirbtų atliekų

    Nyderlandų studentų komanda sukūrė elektrinę transporto priemonę, kuri buvo pagaminta tik iš perdirbtų atliekų. Elektromobilio gamybai buvo naudojamas ne tik perdirbtas plastikas iš vandenyno, bet ir buitinės atliekos. Tikimasi, kad šis eksperimentas paskatins automobilių pramonę panaudoti kuo daugiau perdirbtų medžiagų gamyboje. Dviejų vietų elektromobilį „Luka“, galintį vienu...
  • Spalį Lietuvoje parduota triskart daugiau naujų elektromobilių

    Nors bendras Lietuvos naujų lengvųjų automobilių rinkos augimas sustojo, elektra varomų automobilių registracija spalio mėnesį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų mėnesiu, išaugo beveik tris kartus. Panašus buvo ir metinis dešimties mėnesių augimas. Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, per 2020 metų spalį mūsų šalyje buvo registruoti 38-i nauji M1 klasės lengvieji...
  • Neįtikėtina: naujų elektromobilių pardavimas Europoje aplenkė dyzelinu varomų

    2020 metų rugsėjo mėnesį, pirmą kartą Europos istorijoje, elektromobilių pardavimas aplenkė dyzelinu varomų automobilių. Įspūdingas buvo ir elektromobilių „Volkswagen ID.3“ startas. Kompanijos „JATO Dynamics“ 27-ias Europos šalis apimančiais duomenimis, bendra automobilių registracija Europoje dėl Covid-19 pandemijos įtakos per devynis šių metų mėnesius, palyginti su...
  • Keleivinių mikroautobusų nuoma Panevėžyje ir ne tik...

    "Busauta" - transporto nuoma. Keleiviniai mikroautobusai nuomai nuo vienos valandos iki 12 mėn. Informacija-rezervacija 8 680 00 800 867972857 "Jūsų norai - mūsų tikslai"
  • Keičiu automobilio padangas, o kur dėti senas?

    Automobilių padangos – atliekos, kurių dar apstu miškuose, pakelėse ar kitose nuošalesnėse vietose. Ką privalo žinoti kiekvienas, keičiantis automobilio padangas ir norintis atsikratyti senų? Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, nors taisyklės nesikeičia jau daug metų, transporto priemonių savininkams vis dar kyla klausimų, kaip elgtis...
  • Įmonės, juridiniai asmenys suskubo naudotis subsidija elektromobiliams

    Juridiniai asmenys skuba teikti paraišką dėl subsidijos naujo elektromobilio pirkimui. Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) duomenimis, vien per pirmąją dieną buvo sulaukta paraiškų bendrai 600 tūkst. eurų sumai. APVA teigimu, pastebimas itin didelis juridinių asmenų susidomėjimas, nors kompensacijos dydis yra toks pat, kaip ir fiziniams asmenims. „Paskata elektromobilius...
  • 5 pagrindiniai punktai, norint paruošti automobilį žiemos sezonui

    Turint automobilį, gaunama didelių privalumų, ir papildomų rūpesčių. Be kasmetinio pasirengimo techninei apžiūrai ir periodiško defektinių dalių keitimo, jūs turite paruošti savo automobilį vasaros ir žiemos sezonams. Pasiruošimas vasaros sezonui paprastai nesukelia didelių rūpesčių (nebent, žinoma, jūsų automobilis garaže praleido visą žiemą, o tai gali labai paveikti jo techninę ir vizualinę...