Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių elektronika, elektros įrangaAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilių spynelių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių remontasVariklių galvučių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysMotociklai, dviračiai, motoroleriaiPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Ar automobilių gamintojams rūpi perdirbimas?

2020 m. liepos 27 d.
Ar automobilių gamintojams rūpi perdirbimas?

Automobilių sektoriui atitenka maždaug penktadalis viso pasaulyje išmetamo anglies dvideginio (CO2) ir jis yra viena didžiausių taršos sukėlėjų miestuose. Tačiau gamintojai, siekdami sumažinti pasekmes aplinkosaugai, ieško tvarių sprendimų. Kodėl yra taip svarbu perdirbti netinkamus naudojimui automobilius ir jų dalis?

Automobilių sektorius, kuriam priskiriama maždaug penktadalis viso pasaulyje išmetamo CO2, išliekant tokiems pat taršos augimo tempams iki šio amžiaus pabaigos bus atsakingas už daugiau kaip 0,8 laipsnių visuotinio klimato atšilimo. Be to, automobilių pramonė yra didelė gamtos išteklių vartotoja, kuri sunaudoja 80 proc. viso pasaulio gumos, ketvirtadalį viso pagaminto aliuminio ir atsiriekia apie 15 proc. pasaulinės plieno rinkos.

„Pasaulis sparčiai keičiasi ir, nors automobilių gamintojai ieško tvarių sprendimų, kaip mažinti išmetamų teršalų kiekį, sutelkti daugiau dėmesio į elektrinių bei vandenilinių transporto priemonių gamybą, tai vis tiek neišsprendžia tokių svarbių problemų, kaip išteklių išeikvojimas. Dėl to vis daugiau valstybių sutaria, kad automobilių verslas turi aktyviai įsitraukti į žiedinę ekonomiką ir daugiau dėmesio skirti pakartotiniam naudojimui bei perdirbimui“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos atstovė Vitalija Sičiūnienė.

Yra paskaičiavimų, kad laikantis žiedinės ekonomikos scenarijaus visų rūšių lengviesiems automobiliams jau 2050 metais galima būtų sumažinti išmetamą CO2 kiekį 70 proc. arba 0,4 mlrd. tonų, rašo eww.ethicalcorp.com. Pagal scenarijų automobiliai būtų vis dažniau naudojami dalijimosi paslaugai ir daug ilgesnį paros laiką, mažėtų spūsčių, turėtume mažesnes automobilių priežiūros išlaidas, mažiau žemės ir investicijų, skirtų automobilių parkavimui ir keliams, bei mažesnę oro taršą.

Perdirbimo būtinybė

Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato lengvųjų automobilių (M1 klasės) ir mikroautobusų (N1 klasės) pakartotinio naudojimo ir perdirbimo pareigas bei užduotis. Pagal direktyvą 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu per metus susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama.

Perdirbimas ir pakartotinis naudojimas pirmiausia prasideda nuo gamybos, o vienas iš gerų pavyzdžių Europoje galėtų būti „Renault“. Daugiau nei trečdalis naujų „Renault“ transporto priemonių yra pagaminta iš perdirbtų medžiagų, įskaitant varį, plieną, tekstilę ir plastiką. Aplinkosauginiu požiūriu rezultatai yra stulbinantys: anot prancūzų gamintojo, viena perdirbta automobilio dalis sunaudoja 80 proc. mažiau energijos, 92 proc. mažiau chemikalų ir 88 proc. mažiau vandens, o gamybos procese sukuria 70 proc. mažiau atliekų nei naujas komponentas. Be to, kiekviena tokia detalė yra 30–50 proc. pigesnė, gamykla nesiunčia atliekų į sąvartyną, nes viskas yra pakartotinai naudojama, perdirbama ar kitaip apdorojama.

Yra ir daugiau gamintojų, dalyvaujančių žiedinėje ekonomikoje. Pavyzdžiui, JAV gamintojas „Ford“ automobilių dalių gamybai naudoja kavos pupelių atliekas iš „McDonald‘s“, „Caterpillar“ daugelį metų perdirba stūmoklius ir cilindrus, o „Land Rover“ Jungtinėje Karalystėje pristatė aliuminio perdirbimo programą.

„Transporto priemonės iš išsivysčiusių šalių nuolat keliauja į mažas ir vidutines pajamas gaunančias šalis, kuriose jos įgauna naują gyvenimą. Iš kitos pusės, į mažų pajamų šalis patenka daug menkos vertės automobilių, kurie po kelerių metų yra tinkami tik perdirbimui. Lietuvoje vidutinis transporto priemonės amžius siekia apie 14 metų, todėl senstantis transporto priemonių parkas reikalauja skirti daugiau dėmesio netinkamų naudojimui transporto priemonių (ENTP) ir jų naudotų dalių surinkimo sistemoms bei tinkamam jų perdirbimui“, – sako V. Sičiūnienė.

Bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu, labai svarbu, kad ENTP būtų tvarkomos laikantis teisės aktų nustatytų reikalavimų, nes dėl netinkamo tvarkymo (perdirbimo) į aplinką patekusios kenksmingos medžiagos gali prasiskverbti į dirvožemį ir užteršti gruntinius vandenis. ENTP negali būti ardomi asmenų, neturinčių tam leidimų ir licencijų, neeksploatuojami automobiliai negali būti paliekami be priežiūros kiemuose bei gatvėse.

ENTP ardymo metu susidaro rinkoje vertės neturinčios atliekos, kaip alyva, padangos, plastikas, guma, stiklas, salono apdailos detalės, sėdynės ar kilimėliai. Neretai tokios atliekos išmetamos bet kur ir teršia aplinką. Maža to, savivaldybės privalo pasirūpinti bešeimininkėmis automobilių atliekomis ir už tai sumoka gyventojai. Metalo turinčios automobilių atliekos, kaip akumuliatoriai, amortizatoriai, filtrai, kėbulai, sparnai turi teigiamą rinkos vertę ir už jų pridavimą atliekų tvarkytojams galima gauti atlygį. Gyventojai daugiau informacijos apie ENTP surinkėjus ir tvarkytojus gali rasti www.atliekos.lt arba www.autotvarkymas.lt.

Gamintojų ir importuotojų asociacija vienija daugiau kaip 1 tūkst. transporto priemonių gamintojų ir importuotojų, per metus Lietuvos rinkai patiekiančių beveik 80 tūkst. transporto priemonių. Pernai asociacija finansavo daugiau kaip 4 tūkst. tonų ENTP surinkimą ir tvarkymą (perdirbimą), organizavo po ENTP ardymo susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų sutvarkymą.

Nauji straipsniai

  • Atsakomybė už nelegalų automobilių ardymą

    Lietuvoje vis dar įprasta situacija, kai gyventojai patys ardo senus automobilius ir vėliau susiduria su sunkumais, kaip tinkamai atsikratyti vertės neturinčiomis transporto priemonių dalimis. Tarp daugiausia problemų sukeliančių atliekų patenka plastiko turinčios dalys, o jų transporto priemonėse tik daugėja, taip pat naudota alyva ir kitos bevertės atliekos. „Sveiki, gal...
  • Dviejų kolonų keltuvai

    Dviejų kolonų keltuvas yra vienas iš pagrindinių įrengimų, reikalingų patogiam, greitam ir kokybiškam darbui autoservise. Keltuvų istorija Pirmasis rimtas įvykis keltuvų istorijoje buvo, 1851 metais, Ričardo Dudžeono (Richard Dudgeon) išrastas hidraulinis domkratas. Įdomus faktas tas, kad hidrauliniam procesui buvo naudojamas ne tik vanduo, bet ir banginiui taukai ar netgi viskis. Šis...
  • Ką reiškia ant padangos esantys skaičiai?

    Jei perkate padangas arba kada nors atkreipėte dėmesį į savo automobilio padangas, tikriausiai matėte, kad ant jų yra įvairiausių užrašų bei simbolių. Nors dažniausiai didelę dalį užima gamintojo logotipas bei pavadinimas, tačiau likusieji simboliai yra be galo svarbūs ir leidžia lengvai bei patogiai įsigyti ir pasirinkti tas padangas, kurių reikia. Visgi tiems, kurie nežino, ką simboliai ir...
  • Automobilio termostato paskirtis

    Apie termostatus tenka girdėti įvairiose srityse. Turbūt dažniausiai šis žodis skamba tada, kai kalbame apie namus arba automobilius. Būtent automobilių termostatams ir norėtųsi skirti šiek tiek dėmesio. Termostatas yra labai svarbus elementas, vidaus degimo variklyje atlieka įvairias reguliavimo funkcijas. Jam sugedus arba nustojus veikti tinkamai, variklį ir automobilį gali ištikti...
  • TOP 10 Lietuvoje registruotų elektromobilių

    Elektromobiliai kol kas sudaro nežymią dalį visų Lietuvoje parduodamų lengvųjų automobilių, tačiau jų populiarumas vis auga. Kokius tik elektra varomus automobilius ir jų modelius daugiausia renkasi lietuviai? 2020 metų birželio pabaigoje Lietuvoje iš viso buvo registruota 1 780 tik elektra varomų lengvųjų automobilių (M1 klasės), daugumą jų sudarė naudotos transporto priemonės. Vien nuo...
  • Suskaičiavo, kiek kasmet pasaulyje susidarys senų elektrinio transporto baterijų

    Keliuose riedantys elektromobiliai populiarėja daugelyje pasaulio šalių: gamintojai imasi jų gamybos dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų, o pirkėjus skatina juos pirkti valstybių taikomos subsidijos ir lengvatos. Elektromobiliai, kaip ir bet kuri kita transporto priemonė, sensta ir tai reiškia, kad ateityje reikės perdirbti milijonus tonų eksploatuoti netinkamų ličio jonų...
  • AutoCOM CDP+ Flex puikus ir patikimas pagalbininkas atliekant diagnostines patikras

    AutoCOM CDP+ – Tai puikus ir patikimas pagalbininkas atliekant diagnostines patikras. Galimas naudojimas tiek su senesnėmis, tiek su naujausiomis transporto priemonėmis. Paprastai ir lengvai prijungiamas CDP+ prie automobilio diagnostinės jungties leidžia greitai ir lengvai užtikrintį belaidį ryšį tarp automobilio ir naudojamo kompiuterio, kuriame naudojate diagnostines programas....
  • Kur priduoti naudotas automobilių alyvos atliekas

    Lietuvoje oficialiai perdirbama mažiau nei ketvirtadalis visos rinkai patiektos automobilių alyvos ir tokia padėtis nesikeičia jau daug metų. Kur patenka likusi didžioji dalis seno automobilių tepalo ir kodėl aplinkosaugininkams tai kelia didelių rūpesčių? Aplinkos apsaugos agentūros naujausiais duomenimis, 2018 metais gamintojai ir importuotojai patiekė vidaus rinkai 21,59 tūkst. tonų...
  • Kada metas keisti automobilio valytuvus?

    Automobilio valytuvai yra vienas labiausiai apkraunamų ir greičiausiai susidėvinčių automobilio įrangos elementų. Dviems plonoms guminėms mentėms tenka nepaprastai svarbi užduotis užtikrinti vairuotojui gerą matomumą. Kaip atpažinti, kada valytuvai jau nustoja tinkamai atlikti šią savo pagrindinę funkciją ir ateina laikas pagalvoti apie naujus? Varlė.lt automobilių prekių specialistų...
  • Iš gyventojų kišenės – iki 10 mln. eurų už automobilių beverčių atliekų sutvarkymą

    Po automobilių ardymo per metus iki 50 tūkst. tonų neigiamą rinkos vertę turinčių automobilių atliekų (plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių, kilimėlių, alyvos ar padangų) yra tinkami nesutvarkomos, patenka į pamiškes ir kitas atokesnes vietas, teršia aplinką. Už po automobilių ardymo bešeimininkių atliekų sutvarkymą sumoka gyventojai ir tai jiems kainuoja iki 10 mln. eurų per...
  • Patarimai, kaip išsirinkti stogo bagažinę automobiliui

    Nepaisant pakankamai didelio šiuolaikinių automobilių erdvumo, kartais gali pasirodyti, kad bagažinė yra per maža. Jeigu ruošiatės keliauti savo automobiliu ir planuojate atostogas su šeima, be abejonės jums pravers papildoma vieta bagažui. Paprasčiausias būdas padidinti savo automobilio vietą bagažui – įsigyti stogo bagažinę. Varlė.lt automobilinės įrangos specialistai parengė...
  • Kaip išsirinkti kokybiškus automobilinius kilimėlius?

    Kiekvienas automobilio savininkas anksčiau ar vėliau susiduria su poreikiu įsigyti papildomus automobilinius priedus ir aksesuarus. Vienas pagrindinių dalykų – automobiliniai kilimėliai, kurie tik iš pirmo žvilgsnio atrodo ne tokie jau ir svarbūs. Varlė.lt automobilinės įrangos specialistų teigimu, teisingai pasirinktas automobilinis kilimėlis – tai ne tik salono švara, bet taip...
  • Kaip gamta tampa nelegalių automobilių ardytojų auka

    Kiemuose ar garažuose neteisėtai ardomi automobiliai, kaip ir bevertės gamtoje išmestos transporto priemonių atliekos, – vis dar dažnas atvejis Lietuvoje. Nustatyti aplinkos teršėjus neretai būna sudėtinga, bet pasitaiko ir išimčių. Vilniaus rajone bevertės automobilių atliekos neteisėtai buvo pašalintos kartu su transporto priemonės dokumentais. Eksploatuoti netinkamų transporto...
  • Profesionalus sanitarinis prietaisas patalpoms ir transporto priemonėms

    TEXA gamintojo sukurtas unikalus ir perversmą sukelsiantis prietaisas suteikiantis puikų sprendimą transporto priemonėms ir pačioms garažo ar autoserviso patalpoms siekiant išlaikyt sanitarinius reikalavimus! Privalumai ir stipriosios Texa Air2 San sąvybės: Visiškai automatizuotas veikimo procesas HEPA H13 filtras ir O2 Katalizatorius Standartiniai ozono, temperatūros ir drėgmės...
  • Reikalingiausia įranga keliaujantiems kemperiu

    Keliauti kemperiu yra ne tik labai patogu, tačiau taip pat ir saugų. Svarbiausia su savimi yra turėti svarbiausią įrangą, kuri užtikrina, kad važiuojant kemperiu pavyks jaustis taip, tarsi esate namuose. Tiesa, ne visi supranta – kokie daiktai kemperyje yra reikalingi. Dažniausiai atrodo, kad reikia visko, tačiau praktika ne tokia. Svarbiausia įsigyti kelis svarbiausius daiktus, kuriuos...