Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių elektronika, elektros įrangaAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių pardavimasNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilių spynelių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių remontasVariklių galvučių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysMotociklai, dviračiai, motoroleriaiPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Kaip greitai atsisakysime kobalto naudojimo elektromobilių baterijose?

2020 m. kovo 2 d.
Kaip greitai atsisakysime kobalto naudojimo elektromobilių baterijose?

Elektromobiliai tampa pigesni ir jų pardavimas auga, tačiau jų sėkmė ateityje gali priklausyti nuo pagrindinio ingrediento – sunkiojo metalo kobalto – atsisakymo. Mineralas naudojamas ličio jonų akumuliatoriuose, kurių teikiama energija yra varomi elektromobiliai, o pastarųjų paklausa nuolat auga.

„Iškastiniu kuru varomų transporto priemonių pardavimas ir toliau mažės dėl didėjančio elektromobilių populiarumo ir šalių vyriausybių sprendimų pereiti prie aplinkai draugiškesnių automobilių. Tačiau augantis elektrinio transporto pardavimas verčia jo gamintojus ieškoti būdų, kaip sumažinti priklausomybę nuo nykstančių mineralinių išteklių ir kuo juos pakeisti“, – sako Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektriniam transportui skirtą svetainę www.elv.lt, vadovas Alfredas Skinulis.

Maža to, anot jo, gamintojai ieško sprendimų, kaip efektyviai perdirbti ličio-jonų baterijas, naudojamas elektriniame transporte.

Tuo tarpu mokslininkai jau siunčia perspėjimo ženklus dėl konkrečių žaliavų galimo stygiaus ateityje. Pavyzdžiui, Masačusetso technologijos instituto analizė parodė, kad gali trūkti kobalto, jei jis nebus perdirbamas efektyviau ar didesniais kiekiais. Remiantis 2016 metų duomenimis apskaičiuota, kad vien iki 2030-ųjų pasaulinė kobalto paklausa išaugs nuo 235 tūkst. iki 430 tūkst. tonų ir ji bus mažiausiai 1,6 karto didesnė nei dabartinis pasaulio pajėgumas išgauti šį metalą.

Ličio-jonų akumuliatoriams, naudojamiems elektromobiliuose ir kitoje plataus vartojimo elektronikoje, atitenka maždaug pusę viso kobalto poreikio. Prognozuojama, kad per ateinantį dešimtmetį šių baterijų paklausa išaugs daugiau nei keturis kartus. Pats kobaltas dažnai iškasamas kaip šalutinis vario ar nikelio kasybos produktas, o jo kaina siekia apie 30 tūkst. eurų už toną.

Maža to, kobaltas yra ne tik brangus – jo gavyba reikalauja žmonių aukų. Didžioji dalis (apie 60 proc.) pasaulio atsargų tiekiama iš Kongo Demokratinės Respublikos, kurioje kasyba yra susijusi su vaikų darbu ir mirtimis.

Instituto mokslininkų teigimu, kobalto tiekimas yra adekvatus bent jau trumpuoju laikotarpiu, tačiau reikia atlikti daugiau metalo kasybos tyrinėjimų, pavyzdžiui, vandenyne. Be to, anot www.newscientist.com, reikia užtikrinti geresnį kobalto perdirbimą atgaunant jį iš nebenaudojamų elektromobilių, nešiojamųjų kompiuterių ir mobiliųjų telefonų baterijų.

Kita galimybė – pereiti prie akumuliatorių, kuriuose sunaudojama mažiau kobalto arba jo visai nėra. Kaip vasarį skelbė naujienų agentūra „Reuters“, Elonui Muskui priklausanti automobilių gamintoja „Tesla“ derasi su akumuliatorių gamintoju CATL, kad Kinijoje gaminamuose automobiliuose būtų naudojamos visiškai kobalto neturinčios baterijos. Tąkart nei viena įmonė viešai nekomentavo šios žinios, tačiau dar 2018 metais socialiniame tinkle „Twitter“ buvo pasirodžiusi žinutė, kurioje E. Muskas pareiškė norą atsisakyti kobalto: „Esamose „Tesla“ baterijose naudojama mažiau nei 3 proc. kobalto, o „kitos kartos“ automobiliuose jo nebus.“

Elektrinių automobilių ličio-jonų akumuliatoriuose paprastai naudojama arba nikelio kobalto aliuminis, arba nikelio mangano kobalto oksidai, nes jie gali ilgai tarnauti ir turi didelį energijos tankį – pagrindinį veiksnį, lemiantį, kokį atstumą vienu įkrovimu gali nuvažiuoti elektromobilis.

Anot „Reuters“, Kinijoje pagamintiems ir parduodamiems nedidelio nuotolio automobiliams „Tesla“ naudos ličio-geležies-fosfato baterijas, kurios yra daug pigesnės ir neturi tų pačių aplinkosauginių problemų kaip baterijos, kurioms reikalingas kobaltas. Trūkumas yra tas, kad šių akumuliatorių energijos tankis yra mažas, tad pasiekiamas nuotolis yra nedidelis.

Pramonės analitikai, tokie kaip Simonas Mooresas iš „Benchmark Mineral Intelligence“ Londone, spėja, kad šis žingsnis greičiausiai nebus pakartotas už Kinijos ribų, nes E. Muską labiau skatina siekis sumažinti gamybos sąnaudas Kinijoje, o ne palaipsniui nutraukti kobalto naudojimą.

Ličio- geležies-fosfato akumuliatorius jau plačiai naudoja kitos Kinijos įmonės, tarp jų – didžiausia pasaulyje elektrinių automobilių gamintojas BYD.

Anksčiau prognozuota, kad 2019 metais pasaulyje bus parduota beveik 2,3 mln. elektrinio transporto priemonių, palyginimui – jų 2018 metais buvo parduota apie 2,1 milijono.

Nauji straipsniai

  • Kada yra naudojamos vasarinės padangos?

    Vasarines padangas galima naudoti nuo pavasario vidurio iki rudens pabaigos. Vasarinės padangos nėra būtinos. Pagal įstatymus vasarą galima turėti ir žiemines padangas. Tačiau tai būtų itin nesaugu, todėl geriau jas pakeisti į vasarines padangas. Vasarinės padangos yra labai saugios, komfortiškos ir ekonomiškos. Taip pat, jos yra tylios. Tai yra puikus pasirinkimas šiltiems orams. Vasarinės...
  • Daugėja pranešimų apie be priežiūros paliktus automobilius. Kur priduoti netinkamus eksploatuoti automobilius?

    Be priežiūros bendro naudojimo vietose paliktos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės kelia nepatogumų gyventojams ir eismo dalyviams. Maža to, apleisti automobiliai neretai tampa aplinkos taršos šaltiniu. Gyventojų pranešimų skaičius rodo, kad šios problemos mastas tik didėja. Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (ENTPTA) pernai iš gyventojų gavo apie...
  • Ką daryti, kad kondicionierių pildymo stotelės tarnautų ilgai?

    Dažnai girdime klausimą, ką daryti, kad kondicionierių pildymo stotelės tarnautų ilgai? Daug klientų galvoja, kad tai yra tik vakuumo siurblio alyvos ir filtrų keitimas. Deja, to nepakanka, kad kondicionierių pildymo įranga tarnautų ilgai ir nepriekaištingai. Aptarnavimo darbus atliekame laikydamiesi gamintojų reikalavimų ir tai nėra tik alyvos ir filtrų keitimas. Kad stotelė ilgiau tarnautų...
  • Kodėl negalima ir neverta kaupti automobilio senų akumuliatorių?

    Lietuvoje kiekvienais metais susidaro tūkstančiai tonų netinkamų naudojimui automobilių akumuliatorių, kuriuos gamintojai ir importuotojai parduoda rinkoje atskirai. Nemažai akumuliatorių, kuriuos irgi būtina tinkamai perdirbti, į šalį įvažiuoja ir su transporto priemonėmis. Kur gyventojams priduoti šias pavojingas atliekas, sudėtyje turinčių sunkiųjų metalų ir elektrolito? Seni automobilių...
  • Švaros palaikymas automobilyje

    Automobilyje nepalaikant švaros, salone tvyro nemalonūs kvapai, kaupiasi drėgmė ir greičiau rūdija detalės. Kartu su drėgnu, nešvariu oru paaštrėja alergijos, dažniau serga vaikai ir jautrūs žmonės. Todėl automobilio švara svarbi tiek pačios transporto priemonės, tiek jos keleivių sveikatai. Trafic.lt specialistai pataria, kaip teisingai palaikyti švarą automobilyje. Sezoninis...
  • Kokias automobilio dalis galima keisti tik naujomis?

    Norėdami sutaupyti automobilių savininkai sugedusias ar nusidėvėjusias dalis keičia vis dar gerai veikiančiomis dėvėtomis. Kartais tai visai geras sprendimas, pavyzdžiui, perkant valdymo bloką, kuris apynaujis išimtas iš daužto automobilio gali dar ilgai ir patikimai tarnauti, tuo metu naujas kainuotų dešimtis kartų daugiau. Tačiau yra ir tokių dalių, kurių jokiu būdu nereikėtų keisti...
  • Vasarinės padangos – dėti senas ar jau pirkti naujas?

    Foto: Pexels.com Žiemos sezonu padangos turi įveikti ledą ir sniegą, tuo tarpu vasarinės padangos privalo prisiimti gerokai didesnę atsakomybę. Vasarą temperatūra gerokai aukštesnė, važiavimo greitis dažniausiai didesnis, todėl padangos turi būti atsparios karščiui ir išlaikyti visas savybes dideliu greičiu. Nors tiksliai numatyti padangos kokybės neįmanoma, atlikus pradinę apžiūrą galite...
  • Kaip išsirinkti vasarines padangas?

    Rekordiškai šilta žiema šiemet lepino vairuotojus – žieminių dygliuotų padangų tikrai neprireikė. Tačiau net jei visą žiemą važinėjote su universaliomis padangomis, artėjant šiltiems orams verta pagalvoti apie vasarines. Patyrę automobilistai žino, jog universalios padangos nesuteikia tokios vairavimo kokybės ir komforto, kaip skirtos konkrečiam sezonui. Tiems, kurie rengiasi keisti...
  • Kada automobilio remontui tinka ir dėvėtos dalys

    Paprašę pakeisti susidėvėjusią automobilio detalę naudota, pavyzdžiui, Vokietijoje, liktumėte nesuprasti. Kodėl turėtumėte norėti vieną atitarnavusią dalį pakeisti kita tokia pačia, kuri netrukus sustreikuos? Tačiau auksarankiams lietuvių meistrams tai – kasdienio darbo dalis. Taupymo sumetimais vairuotojai dažnai renkasi keisti susidėvėjusias automobilių detales naudotomis. Automobilių...
  • Paskirstymo velenėlių restauravimas

    Užkūrus automobilio variklį, turbūt retas susimąsto, kas vyksta jo viduje. Bent jau iki tol, kol nenutinka kokia nors variklio bėda. Tam, kad vidaus degimo variklis veiktų be priekaištų, tarpusavyje turi sąveikauti daugybė variklio viduje esančių elementų. Variklio paskirstymo mechanizmas apima paskirstymo velenėlio ir alkūninio veleno darbo sinchronizavimą, t. y., kad variklio vožtuvai judėtų...
  • Automobilių raktų gamyba: kai automobilio neįmanoma atrakinti

    Visiems gyvenime pasitaiko tokių situacijų, kuomet užrakintame automobilyje paliekame transporto priemonės raktus. Tokiomis situacijomis daužti mašinos stiklą būtų labai drastiškas sprendimas, nepaisant to, kad šis būdas atrodo labai operatyvus sprendžiant problemą. Visų pirma, taip pasielgus grės didžiulės išlaidos, kadangi naujas stiklas kainuos ganėtinai brangiai. Be to, teks atseikėti...
  • Pakliuvote į autoįvykį? Ką daryti?

    Įvykus eismo įvykiui, su juo susijęs transporto priemonės valdytojas privalo: imtis jam prieinamų, protingų priemonių galimai žalai sumažinti, imtis visų reikiamų priemonių, kad būtų suteikta medicinos pagalba nukentėjusiesiems, pagal galimybes apsaugoti nukentėjusiųjų turtą; apie eismo įvykį nedelsdamas pranešti policijai Kelių eismo taisyklėse nustatytais atvejais: žuvo ar...
  • Kaip atlikti greitą padangų saugos patikrą

    Kada paskutinį kartą tikrinote automobilio padangas? Sunku prisiminti? Tuomet verta suklusti. Nors šių priemonių eksploatavimo laikas ir pakankamai ilgas, reguliari jų patikra – reikalinga. Padangų būklei įtakos turi daugybė veiksnių, tarp jų ne tik oro temperatūros pokyčiai, bet ir kelio dangos nelygumai, tam tikri vairavimo įpročiai. Tam, kad jie netaptų rimtesnių problemų priežastimi,...
  • Alkūninių velenų šlifavimas, ką privalu žinoti?

    Automobilio variklis yra sudarytas iš daug skirtingų komponentų, kurie sąveikaudami tarpusavyje sukuria vidaus degimo grandinę, skirtą varomosios jėgos sukūrimui. Viena iš tokių dalių – alkūninis velenas, kurio darbas turi tiesioginės įtakos stūmokliams, švaistikliams, smagračiui ir cilindrų funkcionavimui. Alkūninio veleno paskirtis yra priimti švaistiklių perduodamą jėgą iš stūmoklių,...
  • 7 dovanų idėjos automanams

    Artėjant gražiausioms metų šventėms daugelis pradeda galvoti apie dovanas, kurios turi ne tik parodyti rūpestį, tačiau taip pat ir būti praktiškos. Jeigu ir Jums dovanų pirkimas kelia erzulį – tokiu atveju siūlome rinktis paprastesnį variantą. Dovanokite tai, ko žmogui tikrai reikia. Jeigu Jūsų rate yra žmogus, kuriam automobiliai yra visas gyvenimas – tokiu atveju pasinaudokite...