Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių elektronika, elektros įrangaAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilių spynelių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių remontasVariklių galvučių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysMotociklai, dviračiai, motoroleriaiPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Kaip greitai atsisakysime kobalto naudojimo elektromobilių baterijose?

2020 m. kovo 2 d.
Kaip greitai atsisakysime kobalto naudojimo elektromobilių baterijose?

Elektromobiliai tampa pigesni ir jų pardavimas auga, tačiau jų sėkmė ateityje gali priklausyti nuo pagrindinio ingrediento – sunkiojo metalo kobalto – atsisakymo. Mineralas naudojamas ličio jonų akumuliatoriuose, kurių teikiama energija yra varomi elektromobiliai, o pastarųjų paklausa nuolat auga.

„Iškastiniu kuru varomų transporto priemonių pardavimas ir toliau mažės dėl didėjančio elektromobilių populiarumo ir šalių vyriausybių sprendimų pereiti prie aplinkai draugiškesnių automobilių. Tačiau augantis elektrinio transporto pardavimas verčia jo gamintojus ieškoti būdų, kaip sumažinti priklausomybę nuo nykstančių mineralinių išteklių ir kuo juos pakeisti“, – sako Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektriniam transportui skirtą svetainę www.elv.lt, vadovas Alfredas Skinulis.

Maža to, anot jo, gamintojai ieško sprendimų, kaip efektyviai perdirbti ličio-jonų baterijas, naudojamas elektriniame transporte.

Tuo tarpu mokslininkai jau siunčia perspėjimo ženklus dėl konkrečių žaliavų galimo stygiaus ateityje. Pavyzdžiui, Masačusetso technologijos instituto analizė parodė, kad gali trūkti kobalto, jei jis nebus perdirbamas efektyviau ar didesniais kiekiais. Remiantis 2016 metų duomenimis apskaičiuota, kad vien iki 2030-ųjų pasaulinė kobalto paklausa išaugs nuo 235 tūkst. iki 430 tūkst. tonų ir ji bus mažiausiai 1,6 karto didesnė nei dabartinis pasaulio pajėgumas išgauti šį metalą.

Ličio-jonų akumuliatoriams, naudojamiems elektromobiliuose ir kitoje plataus vartojimo elektronikoje, atitenka maždaug pusę viso kobalto poreikio. Prognozuojama, kad per ateinantį dešimtmetį šių baterijų paklausa išaugs daugiau nei keturis kartus. Pats kobaltas dažnai iškasamas kaip šalutinis vario ar nikelio kasybos produktas, o jo kaina siekia apie 30 tūkst. eurų už toną.

Maža to, kobaltas yra ne tik brangus – jo gavyba reikalauja žmonių aukų. Didžioji dalis (apie 60 proc.) pasaulio atsargų tiekiama iš Kongo Demokratinės Respublikos, kurioje kasyba yra susijusi su vaikų darbu ir mirtimis.

Instituto mokslininkų teigimu, kobalto tiekimas yra adekvatus bent jau trumpuoju laikotarpiu, tačiau reikia atlikti daugiau metalo kasybos tyrinėjimų, pavyzdžiui, vandenyne. Be to, anot www.newscientist.com, reikia užtikrinti geresnį kobalto perdirbimą atgaunant jį iš nebenaudojamų elektromobilių, nešiojamųjų kompiuterių ir mobiliųjų telefonų baterijų.

Kita galimybė – pereiti prie akumuliatorių, kuriuose sunaudojama mažiau kobalto arba jo visai nėra. Kaip vasarį skelbė naujienų agentūra „Reuters“, Elonui Muskui priklausanti automobilių gamintoja „Tesla“ derasi su akumuliatorių gamintoju CATL, kad Kinijoje gaminamuose automobiliuose būtų naudojamos visiškai kobalto neturinčios baterijos. Tąkart nei viena įmonė viešai nekomentavo šios žinios, tačiau dar 2018 metais socialiniame tinkle „Twitter“ buvo pasirodžiusi žinutė, kurioje E. Muskas pareiškė norą atsisakyti kobalto: „Esamose „Tesla“ baterijose naudojama mažiau nei 3 proc. kobalto, o „kitos kartos“ automobiliuose jo nebus.“

Elektrinių automobilių ličio-jonų akumuliatoriuose paprastai naudojama arba nikelio kobalto aliuminis, arba nikelio mangano kobalto oksidai, nes jie gali ilgai tarnauti ir turi didelį energijos tankį – pagrindinį veiksnį, lemiantį, kokį atstumą vienu įkrovimu gali nuvažiuoti elektromobilis.

Anot „Reuters“, Kinijoje pagamintiems ir parduodamiems nedidelio nuotolio automobiliams „Tesla“ naudos ličio-geležies-fosfato baterijas, kurios yra daug pigesnės ir neturi tų pačių aplinkosauginių problemų kaip baterijos, kurioms reikalingas kobaltas. Trūkumas yra tas, kad šių akumuliatorių energijos tankis yra mažas, tad pasiekiamas nuotolis yra nedidelis.

Pramonės analitikai, tokie kaip Simonas Mooresas iš „Benchmark Mineral Intelligence“ Londone, spėja, kad šis žingsnis greičiausiai nebus pakartotas už Kinijos ribų, nes E. Muską labiau skatina siekis sumažinti gamybos sąnaudas Kinijoje, o ne palaipsniui nutraukti kobalto naudojimą.

Ličio- geležies-fosfato akumuliatorius jau plačiai naudoja kitos Kinijos įmonės, tarp jų – didžiausia pasaulyje elektrinių automobilių gamintojas BYD.

Anksčiau prognozuota, kad 2019 metais pasaulyje bus parduota beveik 2,3 mln. elektrinio transporto priemonių, palyginimui – jų 2018 metais buvo parduota apie 2,1 milijono.

Nauji straipsniai

  • Suskaičiavo, kiek kasmet pasaulyje susidarys senų elektrinio transporto baterijų

    Keliuose riedantys elektromobiliai populiarėja daugelyje pasaulio šalių: gamintojai imasi jų gamybos dėl griežtėjančių aplinkosaugos reikalavimų, o pirkėjus skatina juos pirkti valstybių taikomos subsidijos ir lengvatos. Elektromobiliai, kaip ir bet kuri kita transporto priemonė, sensta ir tai reiškia, kad ateityje reikės perdirbti milijonus tonų eksploatuoti netinkamų ličio jonų...
  • AutoCOM CDP+ Flex puikus ir patikimas pagalbininkas atliekant diagnostines patikras

    AutoCOM CDP+ – Tai puikus ir patikimas pagalbininkas atliekant diagnostines patikras. Galimas naudojimas tiek su senesnėmis, tiek su naujausiomis transporto priemonėmis. Paprastai ir lengvai prijungiamas CDP+ prie automobilio diagnostinės jungties leidžia greitai ir lengvai užtikrintį belaidį ryšį tarp automobilio ir naudojamo kompiuterio, kuriame naudojate diagnostines programas....
  • Kur priduoti naudotas automobilių alyvos atliekas

    Lietuvoje oficialiai perdirbama mažiau nei ketvirtadalis visos rinkai patiektos automobilių alyvos ir tokia padėtis nesikeičia jau daug metų. Kur patenka likusi didžioji dalis seno automobilių tepalo ir kodėl aplinkosaugininkams tai kelia didelių rūpesčių? Aplinkos apsaugos agentūros naujausiais duomenimis, 2018 metais gamintojai ir importuotojai patiekė vidaus rinkai 21,59 tūkst. tonų...
  • Kada metas keisti automobilio valytuvus?

    Automobilio valytuvai yra vienas labiausiai apkraunamų ir greičiausiai susidėvinčių automobilio įrangos elementų. Dviems plonoms guminėms mentėms tenka nepaprastai svarbi užduotis užtikrinti vairuotojui gerą matomumą. Kaip atpažinti, kada valytuvai jau nustoja tinkamai atlikti šią savo pagrindinę funkciją ir ateina laikas pagalvoti apie naujus? Varlė.lt automobilių prekių specialistų...
  • Iš gyventojų kišenės – iki 10 mln. eurų už automobilių beverčių atliekų sutvarkymą

    Po automobilių ardymo per metus iki 50 tūkst. tonų neigiamą rinkos vertę turinčių automobilių atliekų (plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių, kilimėlių, alyvos ar padangų) yra tinkami nesutvarkomos, patenka į pamiškes ir kitas atokesnes vietas, teršia aplinką. Už po automobilių ardymo bešeimininkių atliekų sutvarkymą sumoka gyventojai ir tai jiems kainuoja iki 10 mln. eurų per...
  • Patarimai, kaip išsirinkti stogo bagažinę automobiliui

    Nepaisant pakankamai didelio šiuolaikinių automobilių erdvumo, kartais gali pasirodyti, kad bagažinė yra per maža. Jeigu ruošiatės keliauti savo automobiliu ir planuojate atostogas su šeima, be abejonės jums pravers papildoma vieta bagažui. Paprasčiausias būdas padidinti savo automobilio vietą bagažui – įsigyti stogo bagažinę. Varlė.lt automobilinės įrangos specialistai parengė...
  • Kaip išsirinkti kokybiškus automobilinius kilimėlius?

    Kiekvienas automobilio savininkas anksčiau ar vėliau susiduria su poreikiu įsigyti papildomus automobilinius priedus ir aksesuarus. Vienas pagrindinių dalykų – automobiliniai kilimėliai, kurie tik iš pirmo žvilgsnio atrodo ne tokie jau ir svarbūs. Varlė.lt automobilinės įrangos specialistų teigimu, teisingai pasirinktas automobilinis kilimėlis – tai ne tik salono švara, bet taip...
  • Kaip gamta tampa nelegalių automobilių ardytojų auka

    Kiemuose ar garažuose neteisėtai ardomi automobiliai, kaip ir bevertės gamtoje išmestos transporto priemonių atliekos, – vis dar dažnas atvejis Lietuvoje. Nustatyti aplinkos teršėjus neretai būna sudėtinga, bet pasitaiko ir išimčių. Vilniaus rajone bevertės automobilių atliekos neteisėtai buvo pašalintos kartu su transporto priemonės dokumentais. Eksploatuoti netinkamų transporto...
  • Profesionalus sanitarinis prietaisas patalpoms ir transporto priemonėms

    TEXA gamintojo sukurtas unikalus ir perversmą sukelsiantis prietaisas suteikiantis puikų sprendimą transporto priemonėms ir pačioms garažo ar autoserviso patalpoms siekiant išlaikyt sanitarinius reikalavimus! Privalumai ir stipriosios Texa Air2 San sąvybės: Visiškai automatizuotas veikimo procesas HEPA H13 filtras ir O2 Katalizatorius Standartiniai ozono, temperatūros ir drėgmės...
  • Reikalingiausia įranga keliaujantiems kemperiu

    Keliauti kemperiu yra ne tik labai patogu, tačiau taip pat ir saugų. Svarbiausia su savimi yra turėti svarbiausią įrangą, kuri užtikrina, kad važiuojant kemperiu pavyks jaustis taip, tarsi esate namuose. Tiesa, ne visi supranta – kokie daiktai kemperyje yra reikalingi. Dažniausiai atrodo, kad reikia visko, tačiau praktika ne tokia. Svarbiausia įsigyti kelis svarbiausius daiktus, kuriuos...
  • GPS sekimo įrenginiai

    Pirmiausia išsiaiškinkime, kad yra GPS sekimas. GPS reiškia „Global Positioning System“ (Globali padėties nustatymo sistema). Naudojant palydovus, sklandančius virš mūsų planetos, sistema perduoda geolokacijos ir laiko informaciją į GPS imtuvą. Sistema veikimui nenaudoja interneto ar mobiliojo ryšio, be to, jos naudojimas yra nemokamas, tereikia turėti imtuvą. Be navigacijos ir...
  • Virtualus nuotolinis automechanikų mokymasis iš namų – Electude.lt

    KAS YRA ELECTUDE? Electude yra kompanija, sukūrusi pažangiausią visame pasaulyje automobilių srities elektroninio mokymo technologiją, kuria naudojasi tūkstančiai mokyklų, kompanijų ir vyriausybinių organizacijų daugiau kaip 50 – yje šalių. Šią kompaniją 1990 m. įkūrė du automobilių srities dėstytojai, panaudodami visiškai naują požiūrį į automobilizmo mokymo procesą. Electude...
  • Kaip saugiai pakeisti automobilio padangas karantino metu?

    Dauguma autoservisų ir karantino metu stengiasi užtikrinti transporto priemonių remonto paslaugas. Naudojimasis nuosavu automobiliu leidžia išvengti viešojo transporto ir tiesioginio kontakto su aplinka. Kaip saugiai pakeisti padangas karantino metu ir kur dėti netinkamas naudojimui? Kelių eismo taisyklės numato, kad nuo balandžio 1 d. transporto priemonės jau gali važiuoti su vasarinėmis...
  • Kada yra naudojamos vasarinės padangos?

    Vasarines padangas galima naudoti nuo pavasario vidurio iki rudens pabaigos. Vasarinės padangos nėra būtinos. Pagal įstatymus vasarą galima turėti ir žiemines padangas. Tačiau tai būtų itin nesaugu, todėl geriau jas pakeisti į vasarines padangas. Vasarinės padangos yra labai saugios, komfortiškos ir ekonomiškos. Taip pat, jos yra tylios. Tai yra puikus pasirinkimas šiltiems orams. Vasarinės...
  • Daugėja pranešimų apie be priežiūros paliktus automobilius. Kur priduoti netinkamus eksploatuoti automobilius?

    Be priežiūros bendro naudojimo vietose paliktos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės kelia nepatogumų gyventojams ir eismo dalyviams. Maža to, apleisti automobiliai neretai tampa aplinkos taršos šaltiniu. Gyventojų pranešimų skaičius rodo, kad šios problemos mastas tik didėja. Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (ENTPTA) pernai iš gyventojų gavo apie...