Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysAutomobilių elektronika, elektros įrangaKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių remontas, autoservisaiAutomobilių spynelių remontasAutomobilių tiuningas, puošybaDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių galvučių remontasVariklių remontasAutomobilių stiklaiAutomobilių stiklų keitimas, stiklų remontasStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysPadangos, ratlankiaiPadangosPadangų remontas, montavimas, balansavimasPaslaugosAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasInformacijos paslaugosKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių draudimasTransporto priemonių registravimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Iš kaminų į aplinką jau rūksta automobilių alyva

2021 m. sausio 18 d.
Iš kaminų į aplinką jau rūksta automobilių alyva

Atėjus žiemos sezonui pastebimai sumažėja naudotos automobilių alyvos pridavimas atliekų tvarkytojams. Pagrindinė to priežastis – naudotu tepalu neteisėtai šildomos kai kurių autoservisų ir įmonių patalpos, juo šildyti namus nevengia ir žmonės. Kodėl iš kaminų į aplinką rūkstanti automobilių alyva kenksminga aplinkai ir žmonėms?

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, gamintojai ir importuotojai Lietuvą kasmet įveža po 20-22 tūkst. tonų alyvos, tačiau surenkama ir perdirbama mažiau nei ketvirtadalis naudoto tepalo atliekų. Kur dingsta alyvos atliekos, nepatenkančios pas atliekų tvarkytojus, ir tepalas, į Lietuvą įvežamas nelegaliai?

Alyvą į Lietuvą importuojančios bendrovės „P. Markevičius ir Ko“ tiekimo produktų inžinierius Darius Šeštakauskas sako, kad žiemos sezonu naudota alyva tampa didele problema, nes didelis jos kiekis nelegaliai sudeginamas.

„Kai šaltuoju periodu už šešėlinėje rinkoje už panaudotą tepalą dar mokama pinigų, naudota alyva nepatenka pas atliekų tvarkytoją, nes jam už šių atliekų pridavimą reikės dar ir sumokėti. Tokia situacija šalyje jau yra daug metų, todėl klausimas, kaip padaryti, kad būtų nenaudinga parduoti alyvą deginimui, yra itin aktualus“, – teigia D. Šeštakauskas.

Tai, kad žiemą naudotas tepalas sukaupiamas deginimui, mini ir atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė. Pasak jos, itin dažnai alyvos atliekos deginamos krosnyse, šildant patalpas.

„Vartotojai nusiperka naujas krosnis su sertifikatais, kurie nurodo technines įrangos savybes ir taikymą. Tačiau atliekas deginti turi teisę tik atliekų tvarkymo įmonės, turinčios leidimus šiai veiklai, teršalų valymo įrangą ir nepažeidžiant Lietuvos aplinkosaugos teisės aktų bei neteršiant aplinkos“, – sako K. Štelmokaitienė.

Pagal Lietuvos teisės aktus, nelegalus alyvos atliekų tvarkymas ir jų deginimas užtraukia gyventojams nuo 250 eurų iki 540 eurų baudą, o juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 550 eurų iki 1 200 eurų. Jei administraciniai nusižengimai buvo padaryti pakartotinai, bauda išauga nuo 750 eurų iki 2 tūkst. eurų.

Kodėl deginimas kenkia?

Specialistai sako, kad deginant atliekas į aplinką patekusios kenksmingos medžiagos niekur nedingsta, o lieka mūsų aplinkoje. Maža to, jos kelia pavojų žmogaus sveikatai.

„Dėl alyvos deginimo buitinėse krosnyse į aplinką išsiskiriantis anglies dioksidas (CO2) skatina klimato atšilimą. Aplinkos tarša didėja ir dėl sunkiųjų metalų mikrodalelių, kurių neišgaudo naudojamos krosnys. Skaičiuojama, kad mobilusis transportas išskiria į aplinką apie 30 proc. CO2, likusią dalį – šildymas, pramonė“, – kalba D. Šeštakauskas.

Aplinką ypač teršia deginama transporto priemonių variklių alyva, nes ji, kaip ir automobilių filtrai, yra ypač užteršta.

„Pramoniniai automobilių filtrai nesugaudo mikrodalelių, jų nemato ir žmogaus akis. Tai reiškia, kad po automobilių eksploatacijos, kurios metu alyva yra filtruojama, ji vis tiek turi pakankamai mikrodalelių, kurios neliks krosnyje, o pateks į aplinką. Metalų mikrodalelės per kvėpavimo takus gali patekti į žmogaus kraują ir kauptis kepenyse ar inkstuose“, – sako alyvą į Lietuvą importuojančios įmonės specialistas.

Buitiniuose katiluose deginamas tepalas išmeta į atmosferą tokius sunkiuosius metalus kaip kadmis, chromas, švinas, nikelis, arsenas, varis, cinkas ar azotas. Tačiau alyvos atliekų regeneravimas, kai valant alyvos atliekas gali būti gaminama bazinė alyva, visų pirma šalinant teršalus, oksidacijos produktus ir kitus alyvoje esančius priedus, leidžia sutaupyti gamtos išteklius ir saugoti aplinką.

Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė primena, kad naudotas automobilių tepalas teršia aplinką ne tik dėl jame esančių teršalų: į gruntą išpiltas litras alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens.

„Automobilių atliekos yra vienas didesnių taršos šaltinių miškuose ir atokesnėse vietose. Ar tai būtų naudotas tepalas, ar kitos automobilių atliekos (vidaus degimo variklių degalų, tepalų ir oro filtrai, akumuliatoriai, amortizatoriai, aušinamieji skysčiai, padangos, plastikas ir kt.) turi patekti pas atliekų tvarkytojus. Daugiausia šių atliekų susidaro automobilių techninės apžiūros ir remonto įmonėse“, – teigia GIA vadovė.

Beje, Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su savo nariais ir partneriais, siekdama sudaryti kuo geresnes sąlygas autoservisams rūšiuoti, rinkti ir priduoti atliekas, nuo 2020 metų spalio iki šių metų kovo vykdo aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyvųjį etapą. Dalyvauti projekte užsiregistravo 366 autoservisai, o jame dalyvavęs autoservisas per tris šio etapo mėnesius pridavė vidutiniškai po pusę tonos naudotų tepalų.

Gyventojai dėl alyvos, kaip ir kitų automobilių atliekų pridavimo, gali tiesiogiai kreiptis į bendrovę „Atliekų tvarkymo centras“ (www.atc.lt) arba nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles. Atliekų tvarkytojų ir atliekų priėmimo aikštelių sąrašą, atliekų priėmimo sąlygas galima rasti www.atliekos.lt.

Nauji straipsniai

  • Susidėvėję amortizatoriai – ne tik pavojingos atliekos

    Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo. Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria...
  • Nelauk penkmečio, saugiau ir patogiau važiuok dar šiemet

    Kad automobilis yra viena iš tų priemonių, kuri gerokai gali prisidėti prie to, kad mūsų kasdienybė būtų dar gražesnė, patogesnė ir saugesnė, su tuo sutiks visi. Tačiau netrūksta tokių, kurie kone kiekvieną rytą pradeda mintimi, kaip būtų smagu, išėjus iš namų, sėsti į naujesnį automobilį, tačiau jau vos už kelių akimirkų save bara už tuščias kalbas ir primena, kad dar bent jau penkmetį...
  • Šaltis numarino automobilio akumuliatorių – kur jį priduoti?

    Kiekvienas vairuojantis automobilį puikiai žino, kad šaltis gali visiškai numarinti akumuliatorių ir transporto priemonė ne tik neužsives, bet dar ir teks pirkti naują akumuliatorių. Kur priduoti seną automobilio akumuliatorių, pavojingą atlieką dėl esančių sunkiųjų metalų ir elektrolito? Automobilių akumuliatoriai, priklausomai nuo klimato zonos, gali tarnauti nuo maždaug 3 iki 10 metų....
  • Ką reikia žinoti perkant suvirinimo aparatą?

    Renkantis suvirinimo aparatą svarbu žinoti su kokiu ir kokio storio metalu dirbsite, pagal tai galite nuspręsti kokio galingumo aparatas, Jums, reikalingas. Taip pat vertėtų atsižvelgti į suvirinimo aparato svorį ir kainą. Suvirinimo aparato kaina priklauso nuo jo galimybių, galios, komplekte esančiu priedų ir gaminto. Brangesni suvirinimo aparatai, dažniausia turi daugiau papildomų funkcijų...
  • Bėdos dėl be priežiūros paliktų automobilių

    Be priežiūros bendro naudojimo vietose paliktos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sukelia ne ką mažiau nepatogumų gyventojams ir eismo dalyviams nei sniego pusnys. Gyventojų pranešimų skaičius rodo, kad apleistų automobilių skaičius Lietuvoje nemažėja. „Net ir vasarą viešose erdvėse (gatvėse, daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose ar pakelėse) be priežiūros paliktos...
  • Vos kelios paprastos taisyklės užtikrins, kad oro kompresoriai bei pripūtimo įranga tarnautų ilgai bei patikimai

    Įvairių remonto paslaugų teikėjai savo veiklos negalėtų kokybiškai vykdyti, jei jų dirbtuvėse nebūtų oro kompresorių, pripūtimo įrangos. Tai – viena svarbiausių investicijų, kad remonto darbai būtų atliekami greitai, patikimai, efektyviai. Tačiau taip pat dėmesį vertėtų atkreipti ir į tai, kad tokia investicija yra ir viena brangiausių. Taigi, nieko keista, kodėl kiekvienas įsigijęs...
  • Šaltuoju metų laiku kelionė bus kur kas saugesnė, jei...

    Jei atėjus pavasariui ar vasarai, klimato sąlygos ypač dažnai būna labai palankios tolimoms bei artimoms kelionėms, tai, prasidėjus rudeniui ar įsibėgėjus žiemai, dažnas nebedrįsta leistis į labai tolimas keliones, nes negali tikėtis visiško saugumo. Žinoma, būtų galima išvardinti daugybę kelioninių tikslų, kurių nebūtina siekti rudenį ar žiemos metu ir jiems skirtas keliones suplanuoti orams...
  • Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje augo 2,2 karto. Kokios prognozės ateičiai?

    Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje ūgtelėjo 2,2 karto. Ką rinkos ekspertai prognozuoja šiais metais ir ką mano apie valstybės paramą perkantiems elektromobilius bei esamą jiems infrastruktūrą? Pagaliau, kada ateis metas, kai naujų elektrinių transporto priemonių pardavimas bus bent jau toks pat kaip tradicinių automobilių? „Regitros“ duomenimis, šių metų sausio 1-ąją...
  • Elektromobiliai Norvegijoje pernai užėmė rekordinę 54,3 proc. rinkos dalį

    Norvegija tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kurioje elektromobilių pardavimas praėjusiais metais aplenkė benzininius, dyzelinius ir hibridinius automobilius. Vokietijos automobilių gamintojas „Volkswagen“ įsiveržė į lyderius, į antrąją vietą nustumdamas JAV elektromobilių gamintoją „Tesla“. Baterija varomos elektrinės transporto priemonės Norvegijoje sudarė 54,3 proc....
  • Ką privalu žinoti apie autokeltuvo montavimą?

    Jei jūsų darbas yra susijęs su automobilių remonto, atnaujinimo ar priežiūros darbais, tokiu atveju šios veiklos saugiai, kokybiškai bei patogiai negalėsite vykdyti neturėdami autokeltuvo. Drąsiai galima sakyti, kad būtent autokeltuvas yra svarbi investicijos kiekvieno automobilių remonto bei priežiūros dirbtuvėms. Taigi, nieko keista, kodėl būtent apie šiuos įrenginius verta turėtų ir daug...
  • Atramos/vairo trauklė

    Rutulinis šarnyras susideda iš nuimamo strypo, susidedančio iš pleišto, korpuso, rutilinio smaigo ir apsauginės dangos. Tokia konstrukcija padaro rutulinį šarnyrą patogiu naudoti. Jei transporto priemonė veikia gerai, o vairuotojas važinėja atsargiai, tai rutuliniai šarnyrai gali tarnauti gana ilgą laiką. Be to, savininkas taip pat turi atkreiti dėmesį į vyrių dangtelių būsena, kurie dažnai...
  • Ar kompensacija elektromobiliams sudomina įmones ir gyventojus?

    Elektromobilių įsigijimo skatinimas fiziniams asmenims Lietuvoje galioja jau daugiau nei pusmetį, juridiniams asmenims – daugiau nei pusantro mėnesio. Kiek įmonių ir gyventojų jau pasinaudojo valstybės teikiama subsidija? Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) duomenimis, iki šių metų gruodžio 5 d. juridiniai asmenys pateikė 27 paraiškas valstybės subsidijai už naujo...
  • Pagamino elektromobilį tik iš perdirbtų atliekų

    Nyderlandų studentų komanda sukūrė elektrinę transporto priemonę, kuri buvo pagaminta tik iš perdirbtų atliekų. Elektromobilio gamybai buvo naudojamas ne tik perdirbtas plastikas iš vandenyno, bet ir buitinės atliekos. Tikimasi, kad šis eksperimentas paskatins automobilių pramonę panaudoti kuo daugiau perdirbtų medžiagų gamyboje. Dviejų vietų elektromobilį „Luka“, galintį vienu...
  • Spalį Lietuvoje parduota triskart daugiau naujų elektromobilių

    Nors bendras Lietuvos naujų lengvųjų automobilių rinkos augimas sustojo, elektra varomų automobilių registracija spalio mėnesį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų mėnesiu, išaugo beveik tris kartus. Panašus buvo ir metinis dešimties mėnesių augimas. Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, per 2020 metų spalį mūsų šalyje buvo registruoti 38-i nauji M1 klasės lengvieji...
  • Neįtikėtina: naujų elektromobilių pardavimas Europoje aplenkė dyzelinu varomų

    2020 metų rugsėjo mėnesį, pirmą kartą Europos istorijoje, elektromobilių pardavimas aplenkė dyzelinu varomų automobilių. Įspūdingas buvo ir elektromobilių „Volkswagen ID.3“ startas. Kompanijos „JATO Dynamics“ 27-ias Europos šalis apimančiais duomenimis, bendra automobilių registracija Europoje dėl Covid-19 pandemijos įtakos per devynis šių metų mėnesius, palyginti su...