Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysAutomobilių elektronika, elektros įrangaKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių remontas, autoservisaiAutomobilių spynelių remontasAutomobilių tiuningas, puošybaDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių galvučių remontasVariklių remontasAutomobilių stiklaiAutomobilių stiklų keitimas, stiklų remontasStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysPadangos, ratlankiaiPadangosPadangų remontas, montavimas, balansavimasPaslaugosAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasInformacijos paslaugosKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių draudimasTransporto priemonių registravimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Miško paklotė tapo automobilių atliekų sąvartynu

2021 m. kovo 24 d.
Miško paklotė tapo automobilių atliekų sąvartynu

Senųjų Trakų seniūnijoje rastos bevertės automobilių atliekos neteisėtai buvo pašalintos kartu su galimo teršėjo dokumentais. Ką būtina keisti, kad transporto priemonių atliekos nepatektų į nuošalias vietas?

Trakų rajone neteisėtai pašalintas šiukšles, tarp kurių gausu beverčių automobilių atliekų, kartu su draugais rado daug laiko gamtoje praleidžiantis buvęs karininkas ir karo tarnybos savanoris Tadas Gudžiauskas. Šis atvejis – toli gražu ne pirmas, kai savanoris užtinka nelegaliai miške išverstas atliekas.

„Kiekvieną kartą rasdamas atliekų sąvartyną pasimetu, nes nesuprantu, kaip galima išmesti šiukšles, kurios gamtoje nesuirs ir penkis šimtus ar tūkstantį metų. Teko daug keliauti po Europą ir matyti, kuo pavirto, pavyzdžiui, Prancūzijos sostinė – nesinorėtų, kad ir pas mus šiukšlės būtų po kojomis“, – sako T. Gudžiauskas.

Savanoris apie miške surastas atliekas informavo už aplinkosaugą atsakingas institucijas.

„Būna, kad kai aplinkosaugininkai nepasirūpina atliekomis, jas patys ir sutvarkome. Daugiausia sunkumų kyla dėl atliekų pridavimo, nes pagal galiojančią tvarką vienas gyventojas į atliekų surinkimo vietas gali nemokamai pristatyti tik tam tikrą ir tam tikrų atliekų kiekį per metus, o vėliau už jų pridavimą reikia mokėti. Be to, dažniausiai nuošaliose vietose būna išmestos mišrios šiukšlės. Aišku, dabar atliekas priduoti yra lengviau nei buvo prieš kokius septynis ar aštuonis metus“, – teigia T. Gudžiauskas.

Kaip užkirsti tam kelią

Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė sako, kad pagal galiojančius Lietuvos įstatymus automobilių atliekos, kaip ir eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP), turi būti perduotos atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti tokių atliekų surinkimu ir tvarkymu.

Gyventojai, keitę automobilių detales ar alyvą namuose, susidariusias atliekas gali pristatyti transporto priemonių atliekų tvarkytojams arba nuvežti į savivaldybių įsteigtas didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles. Šių aikštelių sąrašą galima rasti www.atliekos.lt, o prieš vežant atliekas reikėtų pasidomėti atliekų priėmimo sąlygomis.

Atliekos renkamos ir aplinkosauginių projektų „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ir „Mes rūšiuojam. Autoservise“, kuriuos kasmet organizuoja Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su savo nariais ir partneriais, metu.

„Paprastai į miškus ar kitas nuošalias vietas patenka tik vertės rinkoje neturinčios automobilių atliekos, o jos, kaip rodo praktika, yra vienas didesnių taršos šaltinių miškuose ir atokesnėse vietose. Vienintelis kelias tam užkirsti kelią – įpareigoti visus gamintojus ir importuotojus finansuoti senų automobilių ir jų dalių atliekų surinkimą bei sutvarkymą, ištraukti ūkio subjektus iš šešėlio. Vis tik tenka apgailestauti, kad esama padėtis šioje srityje iš esmės nesikeičia jau daug metų, nors turbūt nesunku surasti žmonių, kurie būtų girdėję apie nelegalų garažiuką ar net asmeniškai su juo susidūrę“, – teigia A. Pakštaitė-Marcinkienė.

Už automobilių atliekų, kaip akumuliatorių, hidraulinių (tepalinių) amortizatorių, vidaus degimo variklių degalų, tepalų ir įsiurbimo oro filtrų pridavimą atliekų tvarkytojams sumokama, tačiau už tokias atliekas, kaip automobilių bamperius, posparnius, sėdynes ar naudotą alyvą tenka mokėti. Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugas nelegaliai teikiantys asmenys nelinkę pasirūpinti jų veikloje susidariusiomis vertės rinkoje neturinčiomis atliekomis, todėl jos nepatenka pas atliekų tvarkytojus. Dažni atvejai, kai ir gyventojai automobilių atliekas šalina neleistinose vietose ar tiesiog išmeta į komunalinių atliekų konteinerius.

Gamtoje išmestoms transporto priemonių atliekoms suirti reikia daug laiko. Pavyzdžiui, padangos suyra mažiausiai per 120 metų. Atliekos ypač teršia aplinką dėl iš jų bėgančių pavojingų tepalų ir skysčių, kurie gali patekti į gruntą ir vandenis.

VšĮ Aplinkos apsaugos institutas dar 2018 metų pabaigoje yra paskaičiavęs, kad po automobilių ardymo per metus iki 50 tūkst. tonų neigiamą rinkos vertę turinčių automobilių atliekų (plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių, kilimėlių, alyvos ar padangų) yra tinkami nesutvarkomos, patenka į komunalinių atliekų srautą ar į pamiškes ir kitas atokesnes vietas. Gyventojams už po automobilių ardymo bešeimininkių atliekų sutvarkymą tenka sumokėti iki 10 mln. eurų per metus.

Lietuva nevykdo Europos Sąjungos (ES) direktyvoje numatytų užduočių. Pagal direktyvą 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų (M1 ir N1 klasės) ardymo metu susidarančių atliekų per metus turi būti pakartotinai naudojama ir naudojama ar perdirbama ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama.

Nauji straipsniai

  • BMW gedimai – maži, tačiau dažni

    Lietuviai juokauja, kad BMW markės transporto priemonės yra pačios populiariausios Lietuvoje. Žinoma, tai nėra faktas, tačiau keliuose tikrai galime pastebėti nemažai šios markės automobilių, tad natūraliai kyla klausimas – ar tai nėra vienas mėgstamiausių lietuvių pasirinkimų? BMW labiausiai džiugina patrauklia išvaizda. Daugeliui žmonių svarbu ir tai, kad mašina pasižymi geru...
  • 5 pagrindinės taisyklės keičiantiems padangas

    Atėjus padangų keitimo metui, galioja penkios pagrindinės taisyklės, kurias pravartu žinoti kiekvienam automobilio vairuotojui. Pirma taisyklė. Keičiantys padangas transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto įmonėje (servise) čia gali nemokamai palikti tiek padangų, kiek keičia. Antra taisyklė. Padangų pardavėjai privalo iš kliento nemokamai priimti nenaudojamas padangas, jeigu...
  • „Dacia“ elektromobilis „Spring“ Lietuvoje pasirodys jau liepą. Kiek jis kainuos?

    Elektromobilių rinka Lietuvoje kol kas yra apmirusi, nes pirkėjai laukia subsidijų mokėjimo atnaujinimo ir naujų elektromobilių neperka. Tačiau automobilių gamintojai nesnaudžia ir pristato rinkai naujus modelius, o artimiausia naujiena elektromobilių ekonominiame segmente bus „Dacia“ elektromobilis „Spring“. Bendrovės „Lautra Motors”, kuri yra įgaliota...
  • Be subsidijų susidomėjimas elektromobiliais nuslopo

    Šių metų vasario pradžioje Lietuvoje nebeliko valstybės subsidijų elektromobiliams įsigyti ir į tai rinka reagavo drastiškai – elektromobilių registracija šalyje sumažėjo kartais. Rinkos dalyviai fragmentuotą paramos teikimą vertina kaip aiškios ilgalaikės elektromobilių plėtros strategijos nebuvimą. „Regitros“ duomenimis, 2021 metų vasarį Lietuvoje buvo įregistruoti 37-i...
  • Ar elektrinės transporto priemonės teršia mažiau?

    Pastaraisiais metais gatvėse atsiranda vis daugiau elektra varomų transporto priemonių. Ir tai nestebina, nes klimato kaita skatina šalių vyriausybes ieškoti sprendimų, kaip sumažinti poveikį aplinkai. Elektromobiliai – vienas iš pagrindinių būdų, kurio dėka automobilių pramonė gali apkarpyti išmetamų teršalų kiekį. Kelių transportui tenka 75 proc. anglies dvideginio (CO2) emisijos,...
  • Susidėvėję amortizatoriai – ne tik pavojingos atliekos

    Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo. Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria...
  • Nelauk penkmečio, saugiau ir patogiau važiuok dar šiemet

    Kad automobilis yra viena iš tų priemonių, kuri gerokai gali prisidėti prie to, kad mūsų kasdienybė būtų dar gražesnė, patogesnė ir saugesnė, su tuo sutiks visi. Tačiau netrūksta tokių, kurie kone kiekvieną rytą pradeda mintimi, kaip būtų smagu, išėjus iš namų, sėsti į naujesnį automobilį, tačiau jau vos už kelių akimirkų save bara už tuščias kalbas ir primena, kad dar bent jau penkmetį...
  • Šaltis numarino automobilio akumuliatorių – kur jį priduoti?

    Kiekvienas vairuojantis automobilį puikiai žino, kad šaltis gali visiškai numarinti akumuliatorių ir transporto priemonė ne tik neužsives, bet dar ir teks pirkti naują akumuliatorių. Kur priduoti seną automobilio akumuliatorių, pavojingą atlieką dėl esančių sunkiųjų metalų ir elektrolito? Automobilių akumuliatoriai, priklausomai nuo klimato zonos, gali tarnauti nuo maždaug 3 iki 10 metų....
  • Ką reikia žinoti perkant suvirinimo aparatą?

    Renkantis suvirinimo aparatą svarbu žinoti su kokiu ir kokio storio metalu dirbsite, pagal tai galite nuspręsti kokio galingumo aparatas, Jums, reikalingas. Taip pat vertėtų atsižvelgti į suvirinimo aparato svorį ir kainą. Suvirinimo aparato kaina priklauso nuo jo galimybių, galios, komplekte esančiu priedų ir gaminto. Brangesni suvirinimo aparatai, dažniausia turi daugiau papildomų funkcijų...
  • Bėdos dėl be priežiūros paliktų automobilių

    Be priežiūros bendro naudojimo vietose paliktos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sukelia ne ką mažiau nepatogumų gyventojams ir eismo dalyviams nei sniego pusnys. Gyventojų pranešimų skaičius rodo, kad apleistų automobilių skaičius Lietuvoje nemažėja. „Net ir vasarą viešose erdvėse (gatvėse, daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose ar pakelėse) be priežiūros paliktos...
  • Vos kelios paprastos taisyklės užtikrins, kad oro kompresoriai bei pripūtimo įranga tarnautų ilgai bei patikimai

    Įvairių remonto paslaugų teikėjai savo veiklos negalėtų kokybiškai vykdyti, jei jų dirbtuvėse nebūtų oro kompresorių, pripūtimo įrangos. Tai – viena svarbiausių investicijų, kad remonto darbai būtų atliekami greitai, patikimai, efektyviai. Tačiau taip pat dėmesį vertėtų atkreipti ir į tai, kad tokia investicija yra ir viena brangiausių. Taigi, nieko keista, kodėl kiekvienas įsigijęs...
  • Šaltuoju metų laiku kelionė bus kur kas saugesnė, jei...

    Jei atėjus pavasariui ar vasarai, klimato sąlygos ypač dažnai būna labai palankios tolimoms bei artimoms kelionėms, tai, prasidėjus rudeniui ar įsibėgėjus žiemai, dažnas nebedrįsta leistis į labai tolimas keliones, nes negali tikėtis visiško saugumo. Žinoma, būtų galima išvardinti daugybę kelioninių tikslų, kurių nebūtina siekti rudenį ar žiemos metu ir jiems skirtas keliones suplanuoti orams...
  • Iš kaminų į aplinką jau rūksta automobilių alyva

    Atėjus žiemos sezonui pastebimai sumažėja naudotos automobilių alyvos pridavimas atliekų tvarkytojams. Pagrindinė to priežastis – naudotu tepalu neteisėtai šildomos kai kurių autoservisų ir įmonių patalpos, juo šildyti namus nevengia ir žmonės. Kodėl iš kaminų į aplinką rūkstanti automobilių alyva kenksminga aplinkai ir žmonėms? Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, gamintojai ir...
  • Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje augo 2,2 karto. Kokios prognozės ateičiai?

    Pernai elektromobilių rinka Lietuvoje ūgtelėjo 2,2 karto. Ką rinkos ekspertai prognozuoja šiais metais ir ką mano apie valstybės paramą perkantiems elektromobilius bei esamą jiems infrastruktūrą? Pagaliau, kada ateis metas, kai naujų elektrinių transporto priemonių pardavimas bus bent jau toks pat kaip tradicinių automobilių? „Regitros“ duomenimis, šių metų sausio 1-ąją...
  • Elektromobiliai Norvegijoje pernai užėmė rekordinę 54,3 proc. rinkos dalį

    Norvegija tapo pirmąja pasaulyje šalimi, kurioje elektromobilių pardavimas praėjusiais metais aplenkė benzininius, dyzelinius ir hibridinius automobilius. Vokietijos automobilių gamintojas „Volkswagen“ įsiveržė į lyderius, į antrąją vietą nustumdamas JAV elektromobilių gamintoją „Tesla“. Baterija varomos elektrinės transporto priemonės Norvegijoje sudarė 54,3 proc....