Pigus automobilis = brangios staigmenos. Kuo vadovaujasi naudotų automobilių pirkėjai?
2025 m. gruodžio 2 d.Pigus automobilis, brangios staigmenos, šaltinis: Freepik
Svajonių naudotas automobilis puikios būklės? Ši svajonė greitai gali tapti košmaru. Už pardavimui siūlomus išskirtinės kainos automobilius gali slypėti nemalonios staigmenos, pavyzdžiui, nukeltas spidometras, avariniai pažeidimai ar gamyklinės defektai. Ką dar gali slėpti žema kaina ir kaip jai nepasiduoti?
Kodėl pigus automobilis gali kainuoti daugiau, nei manote?
Atrodantys sutaupymai pirkimo metu gali virsti brangiomis staigmenomis – didesnėmis būsimo automobilio eksploatacijos išlaidomis ateityje arba nuostoliu jį perpardavus. Daugeliu atvejų tai lemia paslėpti techniniai trūkumai ir būtinybė netrukus po pirkimo atlikti brangius remonto darbus. Pagal ataskaitą „Faktai ir mitai apie naudotų automobilių rinką“ net 53% pirkėjų apie paslėptus gedimus sužinojo tik iš savo mechaniko.
Tačiau finansinė rizika – ne viskas. Nepilnas automobilio techninės būklės ir automobilio istorijos vaizdas taip pat gali vesti prie nemalonių teisinių pasekmių: pigaus automobilio, apimto valstybės areštu, pirkimo arba automobilio, turinčio kitų teisinių problemų. Išsamios informacijos apie automobilio būklę skelbime trūkumas nebūtinai reiškia pardavėjo blogą valią. Dažnai tai kyla iš nežinojimo arba trūkstamos prieigos prie pilnos serviso dokumentacijos.
Kaip patikrinti naudoto automobilio istoriją?
Net 47% vairuotojų įsigijo automobilį nežinodami jo istorijos. Tačiau kaip pirkėjas nesate pasmerktas priimti sprendimus aklai. Galite savarankiškai patikrinti techninę būklę ir teisinį statusą – užtenka VIN numerio. Pirmasis būdas – patikrinti automobilio istoriją Vengrijos kelių transporto priemonių registro (nyilvántartó) portale. Šio sprendimo privalumas yra tas, kad tai galite padaryti visiškai nemokamai. Trūkumas – ribotas duomenų kiekis, daugiausia gaunamas iš vidaus institucijų.
Antras metodas – VIN tikrinimas paslaugose, tokiuose kaip autoDNA. Per nemokamą paslaugą gaunate informaciją apie tai, kokius duomenis apima pilna VIN ataskaita konkrečiam egzemplioriui.
Paslėpti gedimai yra reali grėsmė perkant naudotą automobilį.
Reikėtų atsiminti, kad informacija apie transporto priemonės gyvavimo ciklą, gaunama tiek per Vengrijos kelių transporto priemonių registro portalą, tiek per komercines paslaugas, turėtų būti vertinama tik kaip pagalbinė priemonė ir pirmasis automobilio patikrinimas prieš pirkimą. Visada reikalinga patikra atliekant ekspertų apžiūrą. Tuo pačiu ataskaita išlieka vertinga patikros priemone, ką aiškiai rodo statistika – net 95% vairuotojų, priėmusių sprendimą dėl sandorio turėdami pilną informaciją apie automobilio istoriją, buvo patenkinti pirkiniu.
Kas yra VIN ataskaita ir ką ji rodo?
VIN ataskaita (taip pat transporto priemonės istorijos ataskaita) yra trumpa automobilio gyvavimo ciklo apžvalga nuo pirmos jo registracijos datos iki dabarties. Ataskaita, priklausomai nuo duomenų prieinamumo, gali apimti informaciją apie:
-
gamintojo atšaukimo kampanijas (recall akcijas),
-
spidometro parodymus,
-
užfiksuotus turto areštus (areštuotą transporto priemonę),
-
užfiksuotą automobilio kainos pasiūlymą,
-
atliktas periodines technines apžiūras,
-
užfiksuotus žalos įrašus automobilyje,
-
sugadinimus,
-
specialų automobilio paskyrimą (pvz., taksi).
autoDNA VIN ataskaita yra glausta viso automobilio gyvavimo ciklo ataskaita.
Ataskaitoje taip pat gali būti pateiktos archyvinės automobilio nuotraukos. autoDNA VIN ataskaita rengiama remiantis informacija, gaunama iš daugiau nei 26 Europos šalių, JAV ir Kanados. Svarbiausios duomenų šaltinių grupės yra:
-
automobilių dileriai,
-
automobilių dirbtuvės,
-
transporto priemonių techninės apžiūros stotys,
-
finansiniai institutai,
-
valstybinė administracija,
-
policija,
-
vogtų transporto priemonių registrai,
-
automobilių komisai.
Kaip užsakyti autoDNA VIN ataskaitą?
Užsakant automobilio istorijos ataskaitą pakanka VIN numerio, kurį rasite registracijos liudijime arba ant identifikacinės plokštelės, esančios, pavyzdžiui, prietaisų skydelyje. Kaip tai padaryti žingsnis po žingsnio?
-
Apsilankykite svetainėje autoDNA.lt
-
Įveskite VIN numerį.
-
Pasirinkite jums patogiausią mokėjimo būdą.
VIN ataskaita bus prieinama jūsų vartotojo paskyroje ir el. pašto dėžutėje iš karto po pirkimo. autoDNA taip pat siūlo patogius ataskaitų paketus. Įsigydami vienu metu 2 ar 3 ataskaitas, sutaupote jų vieneto kainoje ir įgysite galimybę lyginti kelių transporto priemonių istorijas vienu metu.
Nukeltas spidometras – kaip įvertinti riziką?
Tik 2024 metais autoDNA serveryje užfiksuota net 71 626 atvejai automobilių su spidometro parodymų neatitikimais. Ši statistika aiškiai rodo, kad problema dėl spidometro manipuliacijų vis dar egzistuoja, nepaisant tokių veiksmų baudžiamumo.

Spidometro manipuliacijos vis dar yra rinkos problema.
Pirkimas automobilio su nukeltu spidometru pirmiausia reiškia galimus finansinius nuostolius – perdėtą kainą pirkimo metu ir mažesnę perpardavimo vertę. Didesnė rida natūraliai reiškia ir didesnį atskirų komponentų nusidėvėjimą bei būtinybę anksčiau atlikti reikiamus remontus. Nenuostabu, kad rida yra lemiamas veiksnys 81% potencialių pirkėjų.
Kaip atpažinti nukeltą spidometrą?
Pirmasis žingsnis – pasitelkti sveiką protą. Automobiliai su benzininiais varikliais vidutiniškai nuvažiuoja 15–20 tūkst. km per metus, o su dyzeliniais – 30–60 tūkst. km. Parodymai, žymiai mažesni už šias vidutines reikšmes, turėtų būti traktuojami kaip įspėjimas.
Taip pat būtina atidžiai analizuoti parodymus, užrašytus automobilio serviso dokumentacijoje. Nepakeičiama yra ir specialisto pagalba, kuris apžiūros metu galės įvertinti dalių nusidėvėjimą ir palyginti jį su deklaruota rida.

Spidometro parodymų sumažėjimas vėlesniuose įrašuose turėtų kelti įtarimą.
Ypač turėtų jus įspėti:
-
parodymų sumažėjimai vėlesniuose ataskaitoje nurodytuose spidometro parodymuose,
-
dideli tarpai tarp skirtingų parodymų,
-
matomi manipuliacijos ženklai ant prietaisų (pvz., įbrėžimai, atsilaisvinusios detalės),
-
maža rida esant akivaizdžiam salonos nusidėvėjimui.
Prisiminkite, kad ne visi smulkūs neatitikimai reiškia spidometro manipulaciją:
-
vietinių servisų įrašų Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre (Regitra, eRegitra) trūkumas – natūralu, jei automobilis yra importuotas ir buvo prižiūrimas užsienyje,
-
nedideli neatitikimai tarp parodymų – gali kilti dėl skirtingo įrašymo per apžiūras arba dėl suapvalinimų,
-
staigus didelis spidometro parodymų sumažėjimas – gali būti susijęs su teisėta spidometro keitimo po automobilio pažeidimo procedūra (keitimas turėtų būti dokumentuotas).
Ar nukeltas spidometras visada reiškia rimtas problemas?
Mitas: Kiekvienas spidometro nukėlimas reiškia didelę finansinę riziką
Spidometro nukėlimas dažnai didina finansinę riziką, bet ne kiekvienas nukėlimas sukelia tokius pačius nuostolius — rizikos mastas priklauso nuo konteksto, automobilio amžiaus ir modelio. Mažiausiai vertės praranda vyresni, daugiau nei 12 metų automobiliai.
Mitas: Nukelto spidometro neįmanoma aptikti
Daugelis metodų leidžia aptikti spidometro manipuliaciją, o aptikimo laipsnis priklauso nuo naudojamos nukėlimo technikos (mechaninė vs. elektroninė) ir istorinių įrašų prieinamumo. Modernūs sukčiavimo būdai yra sunkiau pastebimi „akis“, bet juos galima įrodyti naudojant duomenis ir diagnostiką.
Mitas: Nukeltas spidometras visada reiškia pardavėjo sukčiavimą
Spidometro nukėlimas gali būti sukčiavimo bandymas, bet ne visada juo yra. Reikėtų atsižvelgti į tokius atvejus kaip: spidometro elementų keitimas, diagnostikos klaidos ar įrašų registre klaidos.
Kiti rizikos veiksniai ir paslėptos išlaidos
Automobilis su paslėpta avarine žala
Pagal autoDNA duomenis net 40% vairuotojų turėjo po naudoto automobilio pirkimo šalinti neatskleistas avarines žalas. Kėbulo ir dažų remonto darbai gali slėpti pėdsakus, bet negrąžina pradinės saugumo ir patvarumo parametrų. Elektronikos ir saugumo sistemų pažeidimai gali pasireikšti tik eksploatuojant ir pareikalauti brangių diagnostikos bei remonto darbų.
Automobilis naudotas kaip taksi
Dažnesnis užvedimas, intensyvus stabdymas, dinamiški pavarų keitimai gali pagreitinti variklio, stabdžių sistemos, pavarų dėžės ir pakabos nusidėvėjimą. Salonas taip pat intensyviai eksploatuojamas – didesnis įrangos dalių nusidėvėjimas dažnai reikalauja brangių remonto darbų arba mažina patrauklumą perpardavimo metu.
Automobilis su teisinėmis problemomis
Teisinė rizika persikelia pirkėjui, net jei jis įsigijo transporto priemonę geros valios pagrindu. Valstybinės ar savivaldos institucijos gali nustatyti valstybės areštą ir esant kraštutiniams atvejams parduoti areštuotą turtą skolos išieškojimui. Taip pat problematiški gali būti dokumentacijos trūkumai. Jie apsunkina automobilio registraciją, savininko identifikavimą arba serviso istorijos patvirtinimą.
Dažniausi mitai apie pigius naudotus automobilius
Mitas nr. 1: Žema kaina visada reiškia prastą techninę automobilio būklę
Žema automobilio kaina gali signalizuoti riziką – jos negalima traktuoti kaip įrodymo, kad automobilis sugedęs. Žemos kainos priežastys būna įvairios: poreikis greitai užbaigti sandorį, vietinės rinkos realijos, atvykimas iš užsienio arba poreikis atlikti nedidelius remontus. Kiekvienu atveju prieš perkant verta atlikti išsamią transporto priemonės istorijos ir techninės būklės apžvalgą – kad nebūtumėte apgauti, bet ir nepraleistumėte tikros progos.
Mitas nr. 2: Niekas nenori pirkti automobilių po avarijos
Pagal statistiką net 66% pirkėjų yra pasirengę priimti nedidelius remonto darbus naudotame automobilyje, jei jie atlikti kruopščiai ir profesionaliai. Kruopščiai sutvarkytas automobilis su atkurta geometrija ir dokumentuotu serviso aprašu gali pasiūlyti patrauklų kainos ir kokybės santykį.
Mitas nr. 3: Vairuotojai pirkdami automobilį vadovaujasi tik kaina
Nors kaina vis dar išlieka svarbiu sprendimo veiksniu, vis didesnę reikšmę įgauna ir techninė būklė bei automobilio istorija. Pirkėjai, vis labiau suvokiantys naudotų automobilių rinkoje slypinčius pavojus (pagal tyrimus net 86% pirkėjų bijo paslėptų defektų), renkasi egzempliorius, kurių būkle gali būti užtikrinti.
Mitas nr. 4: Savarankiškos apžiūros pakanka automobilio būklei įvertinti
Paaiškėja, kad dauguma pirkėjų turi problemų įvertinti tikrąsias remonto išlaidas, ypač jei kalbama apie rimtesnius pažeidimus. Tyrimų duomenimis dauguma vairuotojų nurodo sumas, kurios yra sumažintos 8 ar net 9 kartus lyginant su specialisto parengta darbų sąmata.
Mitas nr. 5: Automobilio aptarnavimo būdas neturi reikšmės
Nors dauguma vairuotojų renkasi nepriklausomą autoservisą, paradoksalu, bet daugiau žmonių mielai perka automobilius, aptarnautus įgaliotuose servisuose. Pagal ataskaitą „Faktai ir mitai apie naudotų automobilių rinką“ net 57% vairuotojų mano, kad aptarnavimas įgaliotuose servisuose padidina automobilio vertę. Kainų skirtumas didžiausias premium markių (pvz., Porsche) bei jauniausių, 1–2 metų modelių atveju.
Kaip pirkti saugiai?
Pirkimas naudoto automobilio visuomet susijęs su rizika. Norint ją sumažinti, verta prie pirkimo prieiti ramiai ir turint tinkamus įrankius. Sandorio saugumą labiausiai gali padidinti prieiga prie objektyvios informacijos iš patikimų šaltinių. Naudojimasis autoDNA transporto priemonės istorijos ataskaita arba duomenimis iš Vengrijos kelių transporto priemonių registro (atsižvelgiant į jų ribotą apimtį) yra veiksmingiausias būdas aptikti neatitikimus dar prieš apžiūras.
DUK
Į ką atkreipti dėmesį perkant naudotą automobilį?
Renkantis naudotą automobilį svarbiausia yra patikimas jo techninės būklės įvertinimas ir įsitikinimas dėl teisinio statuso. Tai padeda išvengti nemalonių staigmenų, tokių kaip brangūs remontai netrukus po pirkimo.
Kaip patikrinti transporto priemonės istoriją ir ką tiksliai rodo VIN ataskaita?
Transporto priemonės istoriją galima patikrinti nemokamai Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro (Regitra) elektroninių paslaugų portale arba mokamai įsigyjant vieną iš komercinių ataskaitų. Rinkdamiesi ataskaitą, atkreipkite dėmesį į duomenų šaltinį ir jų apimtį. autoDNA VIN ataskaita apima tarp kitko:
-
kartu einamus spidometro parodymus,
-
serviso istoriją,
-
informaciją apie serviso atšaukimus,
-
įrašus iš vogtų transporto priemonių duomenų bazių,
-
kitas registracijas datų ir vietų eiles,
-
archyvines automobilio nuotraukas (jei prieinamos).
Informacija renkami įmonės iš daugiau nei 50 tūkst. su automobilių sektoriumi susijusių subjektų, veikiančių tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
Kiek kainuoja ir kaip užsakyti VIN ataskaitą naudotam automobiliui?
autoDNA VIN ataskaitos kaina yra 24,99 €, tačiau įmonė taip pat siūlo dviejų arba trijų dokumentų paketus, kurie sumažina vieneto kainą.
*būsena 2025 m. lapkritį
Norėdami įsigyti ataskaitą:
-
Apsilankykite svetainėje autoDNA.lt
-
Įveskite VIN numerį.
-
Pasirinkite jums patogiausią mokėjimo būdą.
-
Ataskaita bus prieinama jūsų vartotojo paskyroje ir el. pašte iš karto po pirkimo.
Ar verta pirkti automobilį po avarijos, jei kaina yra patraukli?
Nebūtinai verta atmesti avarinius automobilius, bet svarbiausia yra remonto kokybė ir apimtis. Pirkimas prasmingas, jei pagrindinė kėbulo konstrukcija ir saugumo sistemos nebuvo negrįžtamai pažeistos, o remontas atliktas pagal gamintojo technologijas ir yra patvirtintas atitinkama dokumentacija.
Kokius dokumentus verta patikrinti perkant naudotą automobilį?
Prieš pasirašant sutartį svarbu patikrinti, visų pirma:
-
registracijos pažymėjimą,
-
techninės apžiūros dokumentą,
-
galiojantį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo (TPVCA) polisą,
-
transporto priemonės istorijos ataskaitą.
