Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutokosmetika, eksploatacinės medžiagosAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių elektronika, elektros įrangaAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiNaudotos automobilių dalys, autolaužynaiNavigacija, racijos, radijo ryšysStogo bagažinės, skersiniaiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaKemperiai, kemperių nuomaAutomobilių pardavimasKemperiai, kemperių nuomaNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilių spynelių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasKondicionieriai, pildymas, remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasVariklių remontasVariklių galvučių remontasAutomobilių stiklaiAutomobilių stiklų keitimas, stiklų remontasStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaAutoservisų įrangos remontasDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklų remontasMotociklų, motorolerių dalysMotociklai, dviračiai, motoroleriaiPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasAutomobilių utilizavimasAutomobilių klubai, automobilių sportasAutomobilių raktų gamyba, avarinis atrakinimasDraudiminių įvykių administravimasKemperiai, kemperių nuomaMokymo įstaigosPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Ką pasirinkti: perdirbti elektromobilių baterijas ar jas panaudoti kitiems tikslams?

2020 m. spalio 8 d.

Elektra varomi automobiliai laikomi ekologiškiausia transporto priemone, nes sukelia mažiau triukšmo ir padeda sumažinti išmetamų teršalų kiekį, ypač, kai baterijos įkraunamos panaudojant atsinaujinančius energijos šaltinius. Populiarėjant elektromobiliams tenka rinktis – jų baterijas perdirbti ar panaudoti kitiems tikslams.

Šiuolaikiniuose elektromobiliuose naudojamos ličio jonų baterijos paprastai tarnauja mažiausiai 10 metų, o vėliau praranda efektyvumą. Elektromobilių baterijos tampa netinkamos naudojimui dėl sumažėjusios baterijų talpos, kuri riboja elektromobilio važiavimo nuotolį. Tačiau skirtingai nei baterijos, naudojamos buitinės elektronikos prietaisuose, tokiose kaip mūsų nešiojamieji kompiuteriai ir mobilieji telefonai, iš elektromobilių pašalintos baterijos vis tiek gali išlaikyti 70–80 proc. pradinės talpos ir būti panaudotos kitiems tikslams, pavyzdžiui, kaip energijos saugykla namams ir pramonei, o vėliau perdirbtos ir taip atgautos žaliavos.

Taigi, pasaulyje gerai žinomi elektromobilių gamintojai, kaip „Nissan“, „Renault“, BMW, „Volkswagen“, BYD, „Honda“ nagrinėjo įvairius elektromobilių baterijų panaudojimo „antram gyvenimui“ scenarijus, pradedant gyvenamaisiais ir baigiant komerciniais energijos tinklo kaupimo būdais.

Japonijos automobilių gamintojas „Nissan“ elektromobilio „Leaf“ baterijas jau naudoja statinei energijai kaupti pramoniniuose ir buitiniuose įrenginiuose, taip pat siūlo namų ar komercinį energijos kaupimo įrenginį, vadinamą „xStorage“. Energijos kaupimui galima rinktis šio automobilių gamintojo naujas ar naudotas elektromobilių baterijas.

„Honda“ irgi yra paskelbusi, kad surinks ir perdirbs tiek elektra varomų, tiek hibridinių automobilių naudotas baterijas, t. y., suteiks savo baterijoms „antrą gyvenimą“ arba išgaus iš jų vertingas žaliavas, kurios gali būti naudojamos kaip žaliava naujų baterijų gamyboje.

„Tesla“ deklaruoja siekį, kad visos jos elektromobilių baterijos būtų perdirbtos, o ne prikeltos „antram gyvenimui“ ir, kad perdirbimo procese atgautos medžiagos panaikintų poreikį naujų metalų kasybai.

Visgi yra ir nuomonių, kad ekonomiškiau būtų perdirbti elektromobilių baterijas ir gautas antrines žaliavas panaudoti naujoms baterijoms gaminti, o ne jas naudoti energijos kaupimui. Tokios nuomonės šalininkas yra ir Vokietijos gamintojas „Mercedes“.

Perdirbimo svarba

„Teoriškai perdirbimas yra mažiausiai tvari priemonė žiedinėje ekonomikoje ir turėtų būti paskutinis žingsnis, kai nebegalima naudoti baterijų. Ličio jonų baterijos keliauja į perdirbimą, kai jų talpa pasiekia 50 proc., todėl, siekiant tausoti energijos išteklius, pakartotinis baterijų panaudojimas kitiems tikslams yra geras pasirinkimas, juolab, kad gamtos ištekliai nėra beribiai“, – įsitikinęs Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektriniam transportui skirtą svetainę www.elv.lt, vadovas Alfredas Skinulis.

Iš elektromobilių ličio jonų baterijų galima atgauti daugiau nei 90 proc. elementų, kurie gali būti dar kartą panaudojami gamyboje. Elektrinių transporto priemonių baterijose yra tokių vertingų metalų kaip litis, nikelis ar kobaltas, o pastarojo metalo jose yra ganėtinai daug. Daugiausia kobalto pasaulyje šiuo metu yra išgaunama Kongo Demokratinėje Respublikoje, kur šis procesas kelia rimtų ekologinių, etinių ir žmogaus teisių problemų. Dėl to priklausomybės nuo kobalto mažinimas, didėjant ličio jonų baterijų poreikiui, yra vienas didžiausių iššūkių.

Kita vertus, elektromobilių baterijų perdirbimo procesą, skirtingai nei įprasto plastiko ar metalo, apsunkina elektrolitas, nes jis yra degus, sprogus ir labai toksiškas. Elektrolitui susilietus su vandeniu susidaro pavojų kelianti vandenilio fluorido rūgštis. Kitas baterijų sudedamąsias medžiagas galima perdirbti kartu su kitomis panašiomis atliekomis.

„Nesvarbu, ar baterijos bus prikeltos naujam gyvenimui, ateis laikas, kai jos vis tiek keliaus į perdirbimą ir tai leis neišvaistyti vertingų medžiagų. Esame jau pasirengę elektromobilių baterijų sutvarkymui“, – teigia bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Pavyzdžiui, Gamintojų ir importuotojų asociacija jau yra sukūrusi sistemą elektromobilių ličio jonų baterijoms tvarkyti.

Prognozės skaičiais

Naujausioje „IDTechEx“ ataskaitoje „Ličio jonų baterijų perdirbimas 2020–2040“ skelbta, kad bendras elektromobilių baterijų, kurių eksploatacijos laikas baigsis iki 2040 metų, skaičius pasieks 7,8 mln. tonų per metus. Gamintojai, susigrąžindami kritines žaliavas iš ličio jonų baterijų, gali apsisaugoti nuo žaliavų tiekimo sutrikimų ir gauti papildomų pajamų.

Nors prognozės artimiausiam laikotarpiui dėl koronaviruso pandemijos įtakos automobilių pramonei buvo sumažintos, ilgesniojo laikotarpio perspektyvos išlieka įspūdingos. „BloombergNEF“ prognozuoja, kad per ateinančius kelerius metus pasaulinis elektrinių transporto priemonių pardavimas vėl augs: nuo 2 mln. pernai iki 8,5 mln. 2025 metais. Iki 2030 metų šis srautas turėtų išaugti iki maždaug 26 mln. elektrinių transporto priemonių pasaulyje.

Tarptautinės energetikos agentūros vertinimu, 2030 metais elektromobiliams atiteks nuo 15 proc. iki 30 proc. naujų transporto priemonių pardavimo. Vis dažniau kalbama, kad ES turi sukurti stiprią elektromobilių baterijų perdirbimo pramonę.

Nauji straipsniai

  • 5 pagrindiniai punktai, norint paruošti automobilį žiemos sezonui

    Turint automobilį, gaunama didelių privalumų, ir papildomų rūpesčių. Be kasmetinio pasirengimo techninei apžiūrai ir periodiško defektinių dalių keitimo, jūs turite paruošti savo automobilį vasaros ir žiemos sezonams. Pasiruošimas vasaros sezonui paprastai nesukelia didelių rūpesčių (nebent, žinoma, jūsų automobilis garaže praleido visą žiemą, o tai gali labai paveikti jo techninę ir vizualinę...
  • Kiek autoservisų Lietuvoje netvarko atliekų ir kas už tai sumoka?

    Naujausi valstybės institucijų duomenys rodo, kad Lietuvoje transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto veiklą vykdančių asmenų skaičius yra mažiausiai penkis kartus didesnis nei oficialiai priduodančiųjų atliekas. Dėl to automobilinių atliekų sutvarkymo kaina nugula ant gyventojų pečių, atliekos teršia aplinką. Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis (VMI), 2019 metais...
  • Kaip išsirinkti geras žiemines padangas?

    Foto: Freepik.com Kad ir kokia didelė būtų jūsų automobilyje esančių saugumo sistemų gausa bei įvairovė, jų jums gali ir neprireikti, jeigu naudosite geras žiemines padangas. Padangos yra vienintelis dalykas, skiriantis automobilį nuo kelio dangos, todėl kiekvienas vairuotojas turėtų žinoti, kad jas svarbu rinktis ne tik pagal dydį, bet ir protektoriaus dizainą, atsparumą aukštai...
  • Mikroautobusų ir autobusų nuoma su vairuotoju

    "Busauta" - transporto nuoma. Mikroautobusų,autobusų nuoma nuo 8 iki 52 vietų,keleivių pervežimas Informacija-rezervacija 8 679 72 857 8 680 00 800 "Jūsų norai - mūsų tikslai"
  • Keleivinių mikroautobusų nuoma

    "Busauta" - transporto nuoma. Keleiviniai mikroautobusai nuomai nuo vienos valandos iki ...... Informacija-rezervacija 8680 00 800 "Jūsų norai - mūsų tikslai"
  • Kaip paruošti automobilį mėgėjiškam važiavimui trasoje?

    Jeigu mėgstate greitį, dinamišką važiavimą bei automobilių variklių riaumojimą, pati geriausia vieta tam pamatyti, išgirsti ir patirti – trasa. Kad ir kokia pagunda kyla, nepažeidinėkite KET bendro naudojimo keliuose ir geriau rinkitės uždaras trasas agresyviam ir greitam važiavimui. Paspausti autostradoje didelio mokslo ar sugebėjimo nereikia, bet įveikti Kačerginės žiedą ar kitą trasą...
  • Auto keltuvo priežiūra: ar žinojote, kad jos reikia?

    Transporto priemonių keltuvai vis dažniau atsiranda ne tik servisuose, tačiau ir nuosavuose garažuose. Kodėl? Kadangi kainos vis labiau mažėja (dėl konkurencijos), tačiau kokybė – išlieka tokia pat gera. O atlikti mašinos bei kitos transporto priemonės priežiūros bei tvarkymo darbus su gera įranga – kur kas paprasčiau. Tiesa, kaip ir bet kokia kita technika, taip ir autokeltuvai...
  • Krovininių mikroautobusų nuoma

    "Busauta" - transporto nuoma. Krovininiai mikroautobusai nuomai nuo vienos valandos iki metų. Informacija-rezervacija 868000800 "Jūsų norai - mūsų tikslai"
  • Automobilio stiklo keitimas – kada susirūpinti?

    Automobilio stiklo keitimas – nemalonus ir dažnu atveju nepigus procesas. Neretai vairuotojams kyla dvejonių, kada stiklą reikia keisti, o kada remontuoti. Jei automobilį pirkote iš salono ir turite priekinio stiklo garantiją – puiku, problemų ir išlaidų turėsite kur kas mažiau. Tačiau gatvėmis įprastai važinėja vairuotojai, kurie tokios prabangos neturi ir atsiradus stiklo...
  • Metaliniai garažai – kalnas atliekų, už kurias galima gauti atlygį

    Dar sovietmečiu laisvoje valstybinėje žemėje atsiradę laikini metaliniai garažai dėl juose sukauptų atliekų tapo papildomu galvos sopuliu jų savininkams. Atliekų tvarkytojai sako, kad garažuose dūli ir atliekos, už kurių pridavimą galima netgi gauti atlygį ir taip padengti bent dalį laikinų statinių iškėlimo bei beverčių atliekų sutvarkymo išlaidų. Vilniaus miesto savivaldybės...
  • Parama autoservisų verslui

    Asmeninės dirbtuvės ar nuosavas servisas, šiais laikais yra nesunkiai įgyvendinama svajonė. Dažnai valstybinė finansinė parama yra pats greičiausias būdas šiai svajonei įgyvendinti, kurios pagalba galima įsigyti trūkstamus ir taip reikiamus įrankius ar įrangą. Nusprendus pasinaudoti valstybės teikiama parama svarbiausia tiksliai žinoti kokia įranga ar įrankiai yra būtiniausi. Būtina...
  • Atsakomybė už nelegalų automobilių ardymą

    Lietuvoje vis dar įprasta situacija, kai gyventojai patys ardo senus automobilius ir vėliau susiduria su sunkumais, kaip tinkamai atsikratyti vertės neturinčiomis transporto priemonių dalimis. Tarp daugiausia problemų sukeliančių atliekų patenka plastiko turinčios dalys, o jų transporto priemonėse tik daugėja, taip pat naudota alyva ir kitos bevertės atliekos. „Sveiki, gal...
  • Ar automobilių gamintojams rūpi perdirbimas?

    Automobilių sektoriui atitenka maždaug penktadalis viso pasaulyje išmetamo anglies dvideginio (CO2) ir jis yra viena didžiausių taršos sukėlėjų miestuose. Tačiau gamintojai, siekdami sumažinti pasekmes aplinkosaugai, ieško tvarių sprendimų. Kodėl yra taip svarbu perdirbti netinkamus naudojimui automobilius ir jų dalis? Automobilių sektorius, kuriam priskiriama maždaug penktadalis viso...
  • Dviejų kolonų keltuvai

    Dviejų kolonų keltuvas yra vienas iš pagrindinių įrengimų, reikalingų patogiam, greitam ir kokybiškam darbui autoservise. Keltuvų istorija Pirmasis rimtas įvykis keltuvų istorijoje buvo, 1851 metais, Ričardo Dudžeono (Richard Dudgeon) išrastas hidraulinis domkratas. Įdomus faktas tas, kad hidrauliniam procesui buvo naudojamas ne tik vanduo, bet ir banginiui taukai ar netgi viskis. Šis...
  • Ką reiškia ant padangos esantys skaičiai?

    Jei perkate padangas arba kada nors atkreipėte dėmesį į savo automobilio padangas, tikriausiai matėte, kad ant jų yra įvairiausių užrašų bei simbolių. Nors dažniausiai didelę dalį užima gamintojo logotipas bei pavadinimas, tačiau likusieji simboliai yra be galo svarbūs ir leidžia lengvai bei patogiai įsigyti ir pasirinkti tas padangas, kurių reikia. Visgi tiems, kurie nežino, ką simboliai ir...