Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių pardavimasNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasLogistika, muitinės sandėliaiTransporto valdymas, transporto kontrolėTransporto paslaugosAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasDraudiminių įvykių administravimasPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių draudimasPriekabos, puspriekabėsPriekabos, puspriekabėsTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Kaip tapti vilkiko vairuotoju ir ką reiškia šis darbas

2017 m. rugsėjo 8 d.

Didelius vilkikus matome kasdien – miestų gatvėse, keliuose ar manevruojant mažose erdvėse, kai pristato prekes į parduotuves. Kiek mes žinome apie jų vairuotojų ir jų pačių darbą?

Krovininiai automobiliai ir sunkvežimiai yra dalis ekonomikos, jais pervežami dideli prekių kiekiai, be to, tai varomoji jėga kituose sektoriuose.

Lengvųjų ir krovininių automobilių kelių infrastruktūra yra bendra, tačiau galima teigti, kad paprastai jie važiuoja „lygiagrečiomis“ eismo juostomis. Bendravimas kelyje sukuria stereotipus, kai kurie jų yra tiesa, kai kurie – ne.

Visi džiaugiamės profesionaliu, draugišku bendradarbiavimu su kitais eismo dalyviais ir atvirkščiai – stebimės ilgomis eilėmis pasienyje, sprogusių padangų draiskanomis pakelėse ar neatsargiais degalų taupymo metodais?

Didžiausias pasaulyje sunkvežimių ir specialiosios technikos prekybos portalas „Mascus“, bendradarbiaudamas su transporto specialistais, pristato įžvalgą į sunkvežimių transporto pramonę. Šį kartą apie tai, kaip mokosi ir dirba tarptautinių pervežimų srityje didelių krovininių automobilių vairuotojai.

CE kategorija ir 95-asis kodas

Kaip ir kiekvienas eismo dalyvis, vilkikų vairuotojai pradeda nuo mokymosi vairuoti. Norėdami gauti teisę vairuoti sunkvežimį, jie turi dalyvauti C kategorijos vairuotojų kursuose. Juos sudaro vairavimo teorijos kursas (5–7 savaitės) ir praktinio vairavimo pamokos (ne mažiau kaip 15 valandų).

Jei nelankė, jiems reikės išmokti pirmosios pagalbos teikimo kursą ir, žinoma, gauti medicinos pažymą. Po to bus vairavimo teorijos, vėliau – valstybinis teorijos ir vairavimo egzaminai.

Tiksliai įvardyti kategorijos mokymosi išlaidų neįmanoma dėl skirtingų mokyklų ir besimokančiųjų lygio, bet apytikslė suma yra 350–400 eurų.

Norint vairuoti didelius vilkikus, tai yra automobilius su priekaba, reikia žengti kitą žingsnį – gauti CE kategoriją. Kursai trunka dvi savaites, o važiavimą būtina tobulinti mažiausiai 11 valandų. CE kategorijos kursų dalyviai turi būti bent 24 metų amžiaus. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo mokymo kursą privaloma išklausyti kas 5 metus. Kursų apytikslė kaina – 350 eurų.

Žinoma, sunku įsivaizduoti, kad kažkas norėtų tokios kategorijos dėl malonumo, mat sunkvežimio vairuotojo ir profesionalaus vilkiko vairuotojo darbas skiriasi.

Edmundas Uozuolniekas (Edmunds Ozolnieks) iš Saugaus eismo mokyklos („Drošas braukšanas skola“, DBS) sako, kad beveik dešimt metų galioja Europos direktyva, nustatanti, kad keleivinių ir krovininių transporto priemonių vairuotojai privalo turėti profesinės kompetencijos pažymėjimą dėl pradinės profesinės kvalifikacijos įgijimo ir periodinio mokymosi.

Kalbama apie vadinamąjį 95-ajį kodą arba profesinius vairuotojų mokymo kursus. Per 35 valandas išmokstamos ir pakartojamos temos, susijusios su saugos reikalavimais, vairavimo mokymu, nagrinėjami teisės aktai dėl vairuotojo darbo ir poilsio režimo, saugaus ir patogaus keleivių vežimo, krovinių tvirtinimo, aptariamos rizikos ir prevencijos priemonės siekiant išvengti nelaimių, OCTA draudimas, pažeidimų apskaitos taškų sistema ir kt.

Jeigu vairuotojui CE kategorijos kursus lanko dabar, kvalifikacijos tobulinimo mokymai yra privalomi ir po jų laikomas teorijos ir praktikos egzaminas. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo kursą vairuotojai privalo išklausyti periodiškai – kas 5 metus, neturint kursų baigimo pažymėjimo neleidžiama atnaujinti teisių.

Sausumos jūreiviai ir 30 valandų ciklas

Šiandienos tarptautiniai krovinių pervežimai yra organizuojami taip, kad vilkikai ir jų vairuotojai dirba kaip laivai ir jūrininkai: prekių priėmimo ir perdavimo vietos yra išsibarsčiusios visame žemyne, todėl kelyje gali tekti praleisti nuo kelių dienų iki kelių savaičių. Kadangi transporto bendrovės teikia savo paslaugas tokiame plačiame areale, labai įprasta, kad reisas ir prekių pasiėmimas prasideda kitoje šalyje.

Vilkiko ekipaže gali būti vienas vairuotojas, bet tolimuosiuose reisuose paprastai dirba du vairuotojai ir pagal taisykles jie laikosi 30 valandų ciklo: pagal jį kiekvienas vairuotojas vairuoja devynias valandas, ne vėliau kaip kas 4,5 valandos darydami pertrauką. Kitas tris valandas skiria kitoms užduotims, pavyzdžiui, pakrovimo ir iškrovimo darbams, o dar kitas devynias valandas jie skiria poilsiui.

Du kartus per savaitę vairuotojas gali vairuoti dešimt valandų, tačiau atitinkamai mažėja laikas, kuris gali būti skirtas kitam darbui ar laisvalaikiui.

Maris Dzelzgalvis (Māris Dzelzgalvis), vairuotojas-instruktorius, dirbantis bendrovėje „Kreiss“, aiškina, kad, nors vienam vairuotojui vairuoti devynias valandas ir negalima uždrausti, tačiau jis pataria jas padalyti į tris dalis ir vairuotojams keistis vietomis prie vairo. „Galiu pridurti, kad vairuodamas 4,5 valandos vairuotojas pervargsta. Dažnesnės pertraukos užima šiek tiek daugiau laiko (ir todėl, kad tachografuose reikia pakeisti skaitmeninius žemėlapius) ir sutrumpėja nuvažiuota kelio atkarpa, tačiau sumažėja ir nuovargio pavojus, padidėja galimybės atlikti nedidelius pakeitimus, pavyzdžiui, rasti stovėjimo vietą“, – sako Dzelzgalvis.

Nesunku suprasti, kad tokio režimo sunku laikytis. Todėl kartą per savaitę, priklausomai nuo reiso trukmės, būtina 24 arba 45 valandų pertrauka, kad vairuotojai tinkamai pailsėtų. Prancūzijoje galioja reikalavimas pertraukų metu miegoti ne automobilio kabinoje, o viešbutyje.

Didžiausias iššūkis – susikaupęs nuovargis ir kova su miegu

Lengvųjų automobilių vairuotojai turėtų būti pastebėję, kad vilkių keliuose daugiausia galima pamatyti naktimis. Dažniausiai taip yra todėl, kad vežėjai turi prisitaikyti prie klientų darbo valandų. Jei krovinys turi būti gautas ryte, pavyzdžiui, šiaurės Lenkijoje, iš Latvijos automobilis turi išvykti iš vakaro.

Kai kelyje turi praleisti kelias dienas, susidaro tam tikras ritmas. Per dieną miegant kabinoje, pradedamas jausti miego trūkumas ir padidėja nelaimingų atsitikimų tikimybė. Tai kelia pavojų ir konkretaus vilkiko ekipažui, ir kitiems eismo dalyviams. Per ilgesnį laikotarpį tokis darbo režimas gali kelti pavojų sveikatai, o ją CE kategorijos vairuotojai turėtų tikrintis kas penkeri metai.

Siekdami išlikti budrūs, vairuotojai imasi visokiausių gudrybių. Vieni rūko, kiti mėgsta garsiai klausytis muzikos, dar kiti geria energetinių gėrimų. „Kreiss“ specialistas Dzelzgalvis aiškina, kad nėra vieno būdo priversti save miegoti arba išlikti budriam.

Siekdamas sutelkti dėmesį, vairuotojas klausosi vietinių radijo stočių ir temperatūrą kabinoje nustato gerokai vėsesnę arba taip, kad vairuotojo pusėje būtų pučiamas šaltas oras. Padeda fizinis aktyvumas poilsio metu, beje, verčiau atsisakyti riebaus maisto, bet ne kiekvienas gali ar nori laikytis šių rekomendacijų.

Kalbant apie išorines aplinkybes – vilkikų vairuotojai susiduria su tomis pačiomis sąlygomis kaip ir visi kiti: rūkas, vairavimas naktį (patiriama didžiausia žala regai), sningant, smarkiai lyjant; Vokietijoje, Belgijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir Lenkijoje papildomą nervinę įtampą sukelia labai intensyvus eismas.

Dzelzgalvio žodžiais tariant, šiuolaikinio vilkiku vairuotojai negali skųstis patogumų trūkumu, tačiau turėtų nepamiršti automobilio gabaritų ir svorio.

Kas ir kokio amžiaus turėtų rinktis šią profesiją? „Kreiss“ atstovas teigia, kad tai ne darbas, o greičiau gyvenimo stilius: ilgos kelionės ir ypatingos aplinkybės tinka tikrai ne visiems, tačiau kažkam vilkiko vairavimas tikrai yra svajonių darbas. Gal todėl, kad jau seniai tai nėra tik paprastas vairo sukiojimas.

 

 

 

Nauji straipsniai

  • Ką reikia žinoti įsigyjant Tacho 2 Safe tachografų skaitytuvą

    Transporto srityje, kur keliaujama ilgas valandas, būtina užtikrinti saugumą nei tik vairuotojui, bet ir aplinkiniams. Dėl to visada naudojami tachografai. Dabar Tacho 2 Safe tachografų skaitytuvai yra nepamainomas pagalbininkas transporto bendrovėms, nes jie surenka visą svarbiausią informaciją apie keliones bei vairuotojų elgesį kelyje. Atliekamos duomenų analizės padeda efektyviau valdyti...
  • Autoelektrikas - ką būtina žinoti apie šias paslaugas?

    Pastebėjote, kad jūsų transporto priemonės elektronikos prietaisai ėmė veikti netinkamai? Nežinote kaip elgtis? Viskas paprasta – internetinėje paieškos sistemoje veskite terminą „autoelektrikas Klaipėda“ ar nurodykite kitą miestą ir tuomet gausite specialistų sąrašą. Tada jums reikės šiek tiek laiko skirti paslaugų aprašymų analizavimui. Matote, vieni specialistai turi...
  • Susisiekimo ministerija pataria: pirkdami naudotą automobilį rinkitės atidžiai

    Statistika rodo, kad naudoti automobiliai Lietuvoje kasmet sudaro apie 80–90 proc. visų pirmą kartą įregistruojamų lengvųjų transporto priemonių. Atsižvelgdama į šią tendenciją, Susisiekimo ministerija ragina gyventojus perkant naudotą automobilį rinktis itin atidžiai ir atkreipia dėmesį į saugaus eismo ekspertų patarimus. Susisiekimo ministerijos, Lietuvos transporto saugos...
  • Kaip pritaikyti autokilimėlius savo automobiliui

    Kaip jau žinote, retas automobilis apsieina be guminio kilimėlio arba tiesiog medžiaginio kilimėlio ant grindų – be tokio aksesuaro jūsų automobilio vidus netrukus atrodytų lyg tvartas, todėl autokilimėliai net negali būti pavadinti prabangos preke, tai yra tiesiog būtinybė. Visi automobiliai iš gamyklos išrieda su originaliais autokilimėliais, tačiau problema yra tame, jog laikui...
  • Parkavimo sistemos internetu - kaip išsirinkti ir neapsigauti

    Kokybiškos parkavimo sistemos įsigijimas nėra lengva užduotis. Daugelis prekybininkų siūlo įvairiausią įrangą, tačiau ne visada visi pasiūlymai yra pateikiami sąžiningai. Dėl šios priežasties perkantiems parkavimo sistemas siūloma pasisaugoti apgavysčių. Svarbiausia yra kuo detaliau išsiaiškinti viską apie perkamos įrangos specifikaciją, gamintoją ir galimybes. Taipogi didelę svarbą teikti...
  • Vaizdo registratoriai - kaip pasirinkti tinkamą?

    Geriausi vaizdo registratoriai gali atkurti aukštos kokybės vaizdo medžiagą, kuri gali pagelbėti norint įrodyti kas įvyko, bei apsaugoti nuo melagingų parodymų avarijos atveju. Turint automobilyje įrengtą vaizdo registratorių, kai kurios draudimo kompanijos siūlo automobilio draudimo nuolaidas. Tačiau nevisi vaizdo registratoriai yra vienodi. Mes galime padėti išsirinkti labiausiai jums...
  • Vėjo deflektoriai – kur juos pirkti?

    Automobiliams skirti vėjo deflektoriai yra naudingi ne tik vasaros metu, bet ir šaltuoju metų periodu, kuomet vyrauja krituliais pasižymintys orai. Juos dabar renkasi ypač daug vairuotojų, nes jie užtikrina, kad į vidų nepateks nei vanduo, nei kitos medžiagos, nei šaltas oras. Jie skirti tam, kad vėjas važiavimo metu būtų nukreiptas į išorę, o tai reiškia, kad deflektorių dėka langus praverti...
  • Automobilio remontas po avarijos per 5 dienas? Misija įmanoma!

    Kelyje į Jūsų vairuojamą transporto priemonę atsitrenkė neapdairus vairuotojas. Džiaugiamės, kad Jūs nenukentėjote, tačiau Jūsų transporto priemonė apgadinta. Tikriausiai dažnas susidūręs su tokia situacija jau žino, jog verčiau automobilį atiduoti tvarkyti vienam iš draudimo bendrovės rekomenduojamų servisų, nei imti mažesnę draudimo išmoką. Tačiau kaip žinoti kurį...
  • Auto kabliai, kaip išsirinkti ir nesuklysti?

    Nors prie automobilio tvirtinti priekabą prireikia nelabai dažnai, tačiau tokia funkcija gali būti iš tiesų pravarti. Tam yra reikalingi auto kabliai, kurie padeda tuomet, kada reikia pervežti priekabą, ištempti draugo automobilį, ir t.t. Kablių pasirinkimas šiuo metu yra tikri labai didelis, tad kiekvienu atveju yra galimybė pasirinkti tokius, kurie geriausiai pateisintų jūsų poreikius....
  • Vaizdo registratorius „Neoline x cop 9700“ – geriausias pasirinkimas šiuolaikiniam vairuotojui!

    Joks šiuolaikinis vairuotojas neapsieina be specialios įrangos. Viena dažniausiai naudojamų galima laikyti vaizdo registratorius. Kaip pavyzdį galima rinktis „Neoline x cop 9700“ – tai vienas dažniausių pasirinkimų. Šis vaizdo registratorius turi begalę naudingų funkcijų, o viena iš jų – radarų detektorius. Tokia įranga praverčia kone kiekvienam vairuotojui, tačiau...
  • Dviračių laikikliai ir jų skirtumai

    Išvykos automobiliu yra įprastos, o svarbiausia – jų metu norisi ir aktyvaus laisvalaikio. Tokiais atvejais kartu pasiimami ir dviračiai. Tačiau, dviračių laikikliai turi būti montuojami atsakingai, nes priešingu atveju jums grės gana nemažos baudos. Jeigu kaip tik ieškote dviračių laikiklių automobiliams, tuomet teks šiek tiek laiko skirti domėjimuisi jų savybėmis bei rūšimis. Mat, šie...
  • Nuo gegužės 20-osios automobiliai nebebus automatiškai išregistruojami

    Gegužės 20-ąją keičiasi transporto priemonių išregistravimo tvarka. Nuo šiol sustabdžius automobilio registraciją dėl negaliojančios techninės apžiūros ar draudimo ir per 180 d. to nesutvarkius, jis nebebus automatiškai išregistruojamas. Iš naujo atlikus techninę apžiūrą ar apdraudus automobilį, jo leidimas dalyvauti eisme bus atnaujintas be jokio papildomo mokesčio ir pakartotinių...
  • Parktronikai pravers ne tik pradedantiesiems vairuotojams

    Nors neretai manoma, kad parkavimo sistemos gali praversti tik pradedantiesiems vairuotojams, tačiau tai tikrai nėra tiesa. Parktronikai puikiai pasiteisina tuomet, kai parkuojant automobilį nėra jaučiami transporto priemonės gabaritai, kai norima apsisaugoti nuo brangios transporto priemonės galimų pažeidimų, ir t.t. Iš tiesų parkavimo sistema gali praversti kiekvienam vairuotojui, kuris...
  • Susisiekimo ministras kviečia prisijungti prie iniciatyvos „Nevažiuok vienas – pavežk kaimyną“

    Gegužės 25-ąją visa Europa mini Tarptautinę kaimynų dieną. Ši diena – tai puiki proga ne tik geriau susipažinti, pabendrauti su savo kaimynu, bet ir pakviesti jį į darbą keliauti kartu. „Nevažiuok vienas – pavežk kaimyną“ – tai socialinė iniciatyva, prie kurios pakviestos prisijungti ir daugiabučių namų bendrijos, ir didžiųjų miestų savivaldybės, kurioms...
  • Istorinių automobilių pasaulio mįslės: kada ir į ką (ne)verta investuoti?

    Garsusis prancūzų rašytojas ir romano meistras Onorė de Balzakas kadaise pareiškė, kad „pomėgis kolekcionuoti–pirmoji proto sutrikimo pakopa“. Šiandien galima tik spėlioti, kokiomis aplinkybėmis gimė ši sentencija, tačiau kalbant apie istorinius automobilius tai – šimtaprocentinė teisybė. Dalį Lietuvos įspūdingiausių „oldtimerių“ –...