Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių pardavimasNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDiagnostikos įrangaDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaDiagnostikos įrangaDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasDraudiminių įvykių administravimasPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Kaip tapti vilkiko vairuotoju ir ką reiškia šis darbas

2017 m. rugsėjo 8 d.

Didelius vilkikus matome kasdien – miestų gatvėse, keliuose ar manevruojant mažose erdvėse, kai pristato prekes į parduotuves. Kiek mes žinome apie jų vairuotojų ir jų pačių darbą?

Krovininiai automobiliai ir sunkvežimiai yra dalis ekonomikos, jais pervežami dideli prekių kiekiai, be to, tai varomoji jėga kituose sektoriuose.

Lengvųjų ir krovininių automobilių kelių infrastruktūra yra bendra, tačiau galima teigti, kad paprastai jie važiuoja „lygiagrečiomis“ eismo juostomis. Bendravimas kelyje sukuria stereotipus, kai kurie jų yra tiesa, kai kurie – ne.

Visi džiaugiamės profesionaliu, draugišku bendradarbiavimu su kitais eismo dalyviais ir atvirkščiai – stebimės ilgomis eilėmis pasienyje, sprogusių padangų draiskanomis pakelėse ar neatsargiais degalų taupymo metodais?

Didžiausias pasaulyje sunkvežimių ir specialiosios technikos prekybos portalas „Mascus“, bendradarbiaudamas su transporto specialistais, pristato įžvalgą į sunkvežimių transporto pramonę. Šį kartą apie tai, kaip mokosi ir dirba tarptautinių pervežimų srityje didelių krovininių automobilių vairuotojai.

CE kategorija ir 95-asis kodas

Kaip ir kiekvienas eismo dalyvis, vilkikų vairuotojai pradeda nuo mokymosi vairuoti. Norėdami gauti teisę vairuoti sunkvežimį, jie turi dalyvauti C kategorijos vairuotojų kursuose. Juos sudaro vairavimo teorijos kursas (5–7 savaitės) ir praktinio vairavimo pamokos (ne mažiau kaip 15 valandų).

Jei nelankė, jiems reikės išmokti pirmosios pagalbos teikimo kursą ir, žinoma, gauti medicinos pažymą. Po to bus vairavimo teorijos, vėliau – valstybinis teorijos ir vairavimo egzaminai.

Tiksliai įvardyti kategorijos mokymosi išlaidų neįmanoma dėl skirtingų mokyklų ir besimokančiųjų lygio, bet apytikslė suma yra 350–400 eurų.

Norint vairuoti didelius vilkikus, tai yra automobilius su priekaba, reikia žengti kitą žingsnį – gauti CE kategoriją. Kursai trunka dvi savaites, o važiavimą būtina tobulinti mažiausiai 11 valandų. CE kategorijos kursų dalyviai turi būti bent 24 metų amžiaus. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo mokymo kursą privaloma išklausyti kas 5 metus. Kursų apytikslė kaina – 350 eurų.

Žinoma, sunku įsivaizduoti, kad kažkas norėtų tokios kategorijos dėl malonumo, mat sunkvežimio vairuotojo ir profesionalaus vilkiko vairuotojo darbas skiriasi.

Edmundas Uozuolniekas (Edmunds Ozolnieks) iš Saugaus eismo mokyklos („Drošas braukšanas skola“, DBS) sako, kad beveik dešimt metų galioja Europos direktyva, nustatanti, kad keleivinių ir krovininių transporto priemonių vairuotojai privalo turėti profesinės kompetencijos pažymėjimą dėl pradinės profesinės kvalifikacijos įgijimo ir periodinio mokymosi.

Kalbama apie vadinamąjį 95-ajį kodą arba profesinius vairuotojų mokymo kursus. Per 35 valandas išmokstamos ir pakartojamos temos, susijusios su saugos reikalavimais, vairavimo mokymu, nagrinėjami teisės aktai dėl vairuotojo darbo ir poilsio režimo, saugaus ir patogaus keleivių vežimo, krovinių tvirtinimo, aptariamos rizikos ir prevencijos priemonės siekiant išvengti nelaimių, OCTA draudimas, pažeidimų apskaitos taškų sistema ir kt.

Jeigu vairuotojui CE kategorijos kursus lanko dabar, kvalifikacijos tobulinimo mokymai yra privalomi ir po jų laikomas teorijos ir praktikos egzaminas. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo kursą vairuotojai privalo išklausyti periodiškai – kas 5 metus, neturint kursų baigimo pažymėjimo neleidžiama atnaujinti teisių.

Sausumos jūreiviai ir 30 valandų ciklas

Šiandienos tarptautiniai krovinių pervežimai yra organizuojami taip, kad vilkikai ir jų vairuotojai dirba kaip laivai ir jūrininkai: prekių priėmimo ir perdavimo vietos yra išsibarsčiusios visame žemyne, todėl kelyje gali tekti praleisti nuo kelių dienų iki kelių savaičių. Kadangi transporto bendrovės teikia savo paslaugas tokiame plačiame areale, labai įprasta, kad reisas ir prekių pasiėmimas prasideda kitoje šalyje.

Vilkiko ekipaže gali būti vienas vairuotojas, bet tolimuosiuose reisuose paprastai dirba du vairuotojai ir pagal taisykles jie laikosi 30 valandų ciklo: pagal jį kiekvienas vairuotojas vairuoja devynias valandas, ne vėliau kaip kas 4,5 valandos darydami pertrauką. Kitas tris valandas skiria kitoms užduotims, pavyzdžiui, pakrovimo ir iškrovimo darbams, o dar kitas devynias valandas jie skiria poilsiui.

Du kartus per savaitę vairuotojas gali vairuoti dešimt valandų, tačiau atitinkamai mažėja laikas, kuris gali būti skirtas kitam darbui ar laisvalaikiui.

Maris Dzelzgalvis (Māris Dzelzgalvis), vairuotojas-instruktorius, dirbantis bendrovėje „Kreiss“, aiškina, kad, nors vienam vairuotojui vairuoti devynias valandas ir negalima uždrausti, tačiau jis pataria jas padalyti į tris dalis ir vairuotojams keistis vietomis prie vairo. „Galiu pridurti, kad vairuodamas 4,5 valandos vairuotojas pervargsta. Dažnesnės pertraukos užima šiek tiek daugiau laiko (ir todėl, kad tachografuose reikia pakeisti skaitmeninius žemėlapius) ir sutrumpėja nuvažiuota kelio atkarpa, tačiau sumažėja ir nuovargio pavojus, padidėja galimybės atlikti nedidelius pakeitimus, pavyzdžiui, rasti stovėjimo vietą“, – sako Dzelzgalvis.

Nesunku suprasti, kad tokio režimo sunku laikytis. Todėl kartą per savaitę, priklausomai nuo reiso trukmės, būtina 24 arba 45 valandų pertrauka, kad vairuotojai tinkamai pailsėtų. Prancūzijoje galioja reikalavimas pertraukų metu miegoti ne automobilio kabinoje, o viešbutyje.

Didžiausias iššūkis – susikaupęs nuovargis ir kova su miegu

Lengvųjų automobilių vairuotojai turėtų būti pastebėję, kad vilkių keliuose daugiausia galima pamatyti naktimis. Dažniausiai taip yra todėl, kad vežėjai turi prisitaikyti prie klientų darbo valandų. Jei krovinys turi būti gautas ryte, pavyzdžiui, šiaurės Lenkijoje, iš Latvijos automobilis turi išvykti iš vakaro.

Kai kelyje turi praleisti kelias dienas, susidaro tam tikras ritmas. Per dieną miegant kabinoje, pradedamas jausti miego trūkumas ir padidėja nelaimingų atsitikimų tikimybė. Tai kelia pavojų ir konkretaus vilkiko ekipažui, ir kitiems eismo dalyviams. Per ilgesnį laikotarpį tokis darbo režimas gali kelti pavojų sveikatai, o ją CE kategorijos vairuotojai turėtų tikrintis kas penkeri metai.

Siekdami išlikti budrūs, vairuotojai imasi visokiausių gudrybių. Vieni rūko, kiti mėgsta garsiai klausytis muzikos, dar kiti geria energetinių gėrimų. „Kreiss“ specialistas Dzelzgalvis aiškina, kad nėra vieno būdo priversti save miegoti arba išlikti budriam.

Siekdamas sutelkti dėmesį, vairuotojas klausosi vietinių radijo stočių ir temperatūrą kabinoje nustato gerokai vėsesnę arba taip, kad vairuotojo pusėje būtų pučiamas šaltas oras. Padeda fizinis aktyvumas poilsio metu, beje, verčiau atsisakyti riebaus maisto, bet ne kiekvienas gali ar nori laikytis šių rekomendacijų.

Kalbant apie išorines aplinkybes – vilkikų vairuotojai susiduria su tomis pačiomis sąlygomis kaip ir visi kiti: rūkas, vairavimas naktį (patiriama didžiausia žala regai), sningant, smarkiai lyjant; Vokietijoje, Belgijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir Lenkijoje papildomą nervinę įtampą sukelia labai intensyvus eismas.

Dzelzgalvio žodžiais tariant, šiuolaikinio vilkiku vairuotojai negali skųstis patogumų trūkumu, tačiau turėtų nepamiršti automobilio gabaritų ir svorio.

Kas ir kokio amžiaus turėtų rinktis šią profesiją? „Kreiss“ atstovas teigia, kad tai ne darbas, o greičiau gyvenimo stilius: ilgos kelionės ir ypatingos aplinkybės tinka tikrai ne visiems, tačiau kažkam vilkiko vairavimas tikrai yra svajonių darbas. Gal todėl, kad jau seniai tai nėra tik paprastas vairo sukiojimas.

 

 

 

Nauji straipsniai

  • Universalios padangos: ar tikrai, kas tinka viskam - netinka niekam?

    Vieni vairuotojai sako, kad universalios padangos netinka nei žiemai, nei vasarai. Kiti sėkmingai metų metus važinėja su universalais. Iš tiesų, kiek vairuotojų – tiek nuomonių. Automobilių dalių elektroninės parduotuvės trafi.lt ekspertai dalinasi patarimais, kurie padės patiems apsispręsti, kas tinkamiausia Jūsų automobiliui. Taupumas. Pagrindinė priežastis, kodėl vairuotojai...
  • Automobilio valymas žiemą

    Ar galima žiemą valyti automobilį? Ar po valymo nepradės pelyti salonas? Automobilio salonas odinis - ar reikalingas valymas? Ant automobilio grindų nusėda vandens bei kitų nešvarumų - paliekamų batų po lietaus, sniego ir pan., dėl to vėliau automobilio salone atsiranda blogas kvapas, bakterijos, alergenai, kurie ne tik kenkia žmogaus organizmui, bet vėliau gali tapti viena iš korozijos...
  • Pasikloji ir važiuoji - kaip išsirinkti gerą automobilinį kilimėlį?

    Retas vairuotojas kreipia dėmesį į tokius priedus, kaip automobilinis kilimėlis. O be reikalo. Automobilių dalių salono trafic.lt konsultantas Titas įspėja, kad prastas ar sezonui netinkantis kilimėlis gali sumažinti ne tik kelionės komfortą, bet ir saugumą. „Jei dažnai į automobilį lipate snieguotais batais, jums važinėti žiemą su tekstiliniais kilimėliais – tas pats, kas...
  • Automobilių keltuvų tipai

    Automobilinių keltuvų pasirinkimą dažnai lemia atliekamų darbų specifika, autoserviso išplanavimas, ar transporto priemonių rūšys. Žirkliniai keltuvai Žirkliniai keltuvai irgi patogūs važiuoklės remontui, bet jie yra šiek tiek brangesni dėl savo konstrukcijos ypatumų. Žirklinius keltuvus irgi galima būtų skirti į kelis tipus tai pagal keltuvo kėlimo aukštį ir pagal kėlimo rampų ilgį. Į...
  • VCDS, VAG-COM, HEX-NET ir HEX-V2 diagnostikos prietaisai

    Specializuoti diagnostikos prietaisai HEX-NET ir HEX-V2 ir programinė įranga VCDS skirti Audi / VW / Seat / Škoda autodiagnostikai Naujos kartos diagnostikos prietaisai ROSS-TECH HEX-NET ir ROSS - TECH HEX-V2 su programine įranga VCDS buvo pristatyti Frankfurte Automechanika 2016, parodoje. Gamintoja su visa Ross-Tesch komanda pristatė pasikeitimus ir paaiškino priežastis kodėl buvo sukurti...
  • AUTO-COM, autocom diagnostika

    Baltijos Automobilių diagnostikos sistemos pradėjo savo verslą nuo Auto-Com prietaisų prekybos 2001 metais. Viskas prasidėjo nuo legendinio AUTO-COM ADP 124 su nuoseklios ir paralelinės diagnostikos galimybėmis pasirodžiusio 1997 metais, vėliau šį prietaisą pakeitė Autocom 186, Auto-com ADP 124 ir ADP 186 kurie nuo 2010 metų nebepalaikomi. Šiuos prietaisus dar galima sutikti naudojamus...
  • Sėdynių užvalkalai. Renkamės teisingai!

    Visame pasaulyje sėdynių užvalkalai laikomi pagrindiniu automobilių puošybos elementu, tačiau mums – tai prižiūrėto automobilio ženklas, kuris yra esminis elementas 80 % visų automobilių. Atsižvelgdami į tokį populiarumą, nusprendėme išsiaiškinti kaip teisingai išsirinkti sėdynių užvalkalus ir į ką atkreipti dėmesį renkantis šią autosalono jaukumo detalę. Sėdynių užvalkalų...
  • Automobilio pardavimas Vilniuje

    Automobilis – neatsiejama kone kiekvieno lietuvio gyvenimo dalis. Vieniems tai pramoga ir didelis noras, kitiems – būtinybė. Tačiau automobilių mūsų keliuose tikrai labai daug. Ir nors daugelis jau laiko save vos ne automobilių ekspertais, norėdami išsirinkti naują dažnai patiria labai daug dvejonių ir susiduria su kalnu neaiškumų. Dar sunkiau būna parduoti automobilį. Reikia...
  • Įsigalioja naujos Kelių eismo taisyklių nuostatos pėsčiųjų ir dviratininkų saugumui gerinti

    Susisiekimo ministerija primena, kad šių metų lapkričio 1 d. įsigalioja Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, skirti apsaugoti pažeidžiamiausius eismo dalyvius – pėsčiuosius ir dviratininkus. Taisyklėse nustatyti griežtesni reikalavimai vairuotojams, jiems artėjant prie pėsčiųjų perėjų bei lenkiant dviratininkus, taip pat siekiama atsakingesnio pėsčiųjų elgesio. KET pakeitimuose...
  • Automobiliniai keltuvai: nuo specialistų iki mėgėjų...

    Jeigu turite transporto priemonę, tokiu atveju puikiai suprantate, kad jos priežiūra nėra labai pigus malonumas. Kelionės į servisus taip pat kartais glumina, kadangi ten paslaugų kainos auga kaip ant mielių. Tai dažniausiai paskatina mokytis pačiam tinkamai pasirūpinti savo transporto priemone ir įsigyti visą reikalingą techniką, kuri gali padėti tai padaryti be jokio vargo. Pirmiausia...
  • Ką daryti pametus numerio ženklus?

    Vairuotojų kasdienybėje pasitaiko situacijų, kai eismo įvykių metu ar praūžus stipriam lietui prarandami, o kartais sugadinami automobilio numerio ženklai. „Regitra“ primena, kad dalyvauti viešajame eisme su transporto priemone, kuri neturi numerio ženklų, negalima. Registracijos metu automobiliai „Regitroje“ yra pažymimi dviem vienodais numerio ženklais. Kitaip...
  • Padangų keitimo sezonas: kaip šį rudenį elgiasi Lietuvos vairuotojai

    Lietuvos vairuotojai išsiugdė naujus įpročius: vasarinių padangų keitimo dauguma jų jau nebepalieka paskutinėms dienoms. Padangų montavimo ekspertai pastebi, kad šiemet mūsų šalies vairuotojai žieminėmis automobilio padangomis rūpinasi iš anksto ir aktyviau perka naujas padangas. Draudikai ragina, prasidedant sudėtingų eismo sąlygų sezonui, atsakingai įvertinti transporto priemonės padangų...
  • Padangos, padangų remontas, montavimas, balansavimas

    Prekiaujame krovininių automobilių ir autobusų padangomis Jau daugiau kaip 10 metų mūsų įmonė sėkmingai dalyvauja padangų versle. Atstovaujame Pasaulyje žinomiausius padangų gamintojus - Bridgestone, Fireeston Dayton ir Yokohama. Šis ilgalaikis bendradarbiavimas yra ne tik mūsų įmonės pripažinimas, bet ir garantija, kad mes siūlome Lietuvos vežėjams tik aukščiausio lygio...
  • 3 priežastys pasikeisti padangas nelaukiant pirmojo sniego

    Bjūrant orams draudikai atkreipia vairuotojų dėmesį, kad tikrai ne pirmasis sniegas turi tapti signalu pasikeisti vasarines automobilio padangas į žiemines. Draudimo bendrovės BTA ekspertai teigia, kad tai turi lemti objektyvios priežastys: oro temperatūra, vairavimo sąlygos bei ne ką mažiau svarbus individualus faktorius – nusistovėjęs vairavimo laikas. „Paprastai kai...
  • Drėgmė automobilio salone – ką būtina žinoti

    Plonu drėgmės šydu ar net leduko sluoksniu iš vidaus aptraukti automobilio langai – žiemos klasika. Nemokantys jų tinkamai nuvalyti ar apsiribojantys perbraukimu šiltu delnu vairuotojai smarkiai rizikuoja gatvėse ar keliuose. „Prieš sėdant prie vairo paprastai nuo langų nugremžiamas ledas bei nuvalomas sniegas išorėje, vidų paliekant neapibrėžtam laikui, neva šildytuvas nupūs....