Pagal temą

Autobusai, mikroautobusaiAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaMikroautobusų remontas, perdarymasAutodizainas, automobilių dažaiAutomobilių aksesuaraiAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilinių atliekų surinkimasAutomobilinių atliekų supirkimas, tvarkymasAutomobilių dalysAkumuliatoriaiAutomobilių dalysKabliai, automobilių kabliaiKuro filtrai, oro filtrai, tepalo filtraiTurbinos, turbokompresoriaiVariklio dalysŽibintai, tuning žibintaiAutomobilių nuomaAutomobilių nuomaAutobusų nuoma, mikroautobusų nuomaAutomobilių pardavimasNauji automobiliai, atstovybėsAutomobilių remontasAutomobilių spynelių remontasAutomobilio salono remontas, automobilio perdarymasAutomobilių tiuningas, puošybaAutomobilių remontas, autoservisaiDiagnostikos įrangaDyzelinių degalų sistemų remontasKėbulo remontasStabdžių remontasTurbinų, turbokompresorių remontasAutomobilių stiklaiStiklaiAutomobilių transporto paslaugosKrovinių pervežimas, krovinių gabenimasTransporto paslaugosTransporto valdymas, transporto kontrolėAutoservisų, degalinių, plovyklų įrangaAutoservisų įrangaDiagnostikos įrangaDujų įranga automobiliamsDujų įranga, dujų įrangos montavimasKrovininiai automobiliaiKrovininiai automobiliaiSunkvežimių aksesuaraiSunkvežimių remontas, vilkikų remontasTachografų patikra, tachografų remontasVilkikų dalys, sunkvežimių dalysKuras, tepalaiDegalinėsTepalai, alyvaMotociklai, dviračiai, motoroleriaiMotociklai, dviračiai, motoroleriaiPadangos, ratlankiaiPadangų remontas, montavimas, balansavimasPadangosPaslaugosAutomobilių supirkimasAvarinis atrakinimas, raktų gamybaDraudiminių įvykių administravimasPerkraustymo paslaugosPlovyklos, automobilių valymasTransporto priemonių registravimasTransporto priemonių draudimasTechninė pagalba kelyjeTechninė pagalba kelyjeVairavimo mokyklosNaudinga vairuotojuiŽemės ūkio technikaŽemės ūkio technika

Kaip tapti vilkiko vairuotoju ir ką reiškia šis darbas

2017 m. rugsėjo 8 d.

Didelius vilkikus matome kasdien – miestų gatvėse, keliuose ar manevruojant mažose erdvėse, kai pristato prekes į parduotuves. Kiek mes žinome apie jų vairuotojų ir jų pačių darbą?

Krovininiai automobiliai ir sunkvežimiai yra dalis ekonomikos, jais pervežami dideli prekių kiekiai, be to, tai varomoji jėga kituose sektoriuose.

Lengvųjų ir krovininių automobilių kelių infrastruktūra yra bendra, tačiau galima teigti, kad paprastai jie važiuoja „lygiagrečiomis“ eismo juostomis. Bendravimas kelyje sukuria stereotipus, kai kurie jų yra tiesa, kai kurie – ne.

Visi džiaugiamės profesionaliu, draugišku bendradarbiavimu su kitais eismo dalyviais ir atvirkščiai – stebimės ilgomis eilėmis pasienyje, sprogusių padangų draiskanomis pakelėse ar neatsargiais degalų taupymo metodais?

Didžiausias pasaulyje sunkvežimių ir specialiosios technikos prekybos portalas „Mascus“, bendradarbiaudamas su transporto specialistais, pristato įžvalgą į sunkvežimių transporto pramonę. Šį kartą apie tai, kaip mokosi ir dirba tarptautinių pervežimų srityje didelių krovininių automobilių vairuotojai.

CE kategorija ir 95-asis kodas

Kaip ir kiekvienas eismo dalyvis, vilkikų vairuotojai pradeda nuo mokymosi vairuoti. Norėdami gauti teisę vairuoti sunkvežimį, jie turi dalyvauti C kategorijos vairuotojų kursuose. Juos sudaro vairavimo teorijos kursas (5–7 savaitės) ir praktinio vairavimo pamokos (ne mažiau kaip 15 valandų).

Jei nelankė, jiems reikės išmokti pirmosios pagalbos teikimo kursą ir, žinoma, gauti medicinos pažymą. Po to bus vairavimo teorijos, vėliau – valstybinis teorijos ir vairavimo egzaminai.

Tiksliai įvardyti kategorijos mokymosi išlaidų neįmanoma dėl skirtingų mokyklų ir besimokančiųjų lygio, bet apytikslė suma yra 350–400 eurų.

Norint vairuoti didelius vilkikus, tai yra automobilius su priekaba, reikia žengti kitą žingsnį – gauti CE kategoriją. Kursai trunka dvi savaites, o važiavimą būtina tobulinti mažiausiai 11 valandų. CE kategorijos kursų dalyviai turi būti bent 24 metų amžiaus. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo mokymo kursą privaloma išklausyti kas 5 metus. Kursų apytikslė kaina – 350 eurų.

Žinoma, sunku įsivaizduoti, kad kažkas norėtų tokios kategorijos dėl malonumo, mat sunkvežimio vairuotojo ir profesionalaus vilkiko vairuotojo darbas skiriasi.

Edmundas Uozuolniekas (Edmunds Ozolnieks) iš Saugaus eismo mokyklos („Drošas braukšanas skola“, DBS) sako, kad beveik dešimt metų galioja Europos direktyva, nustatanti, kad keleivinių ir krovininių transporto priemonių vairuotojai privalo turėti profesinės kompetencijos pažymėjimą dėl pradinės profesinės kvalifikacijos įgijimo ir periodinio mokymosi.

Kalbama apie vadinamąjį 95-ajį kodą arba profesinius vairuotojų mokymo kursus. Per 35 valandas išmokstamos ir pakartojamos temos, susijusios su saugos reikalavimais, vairavimo mokymu, nagrinėjami teisės aktai dėl vairuotojo darbo ir poilsio režimo, saugaus ir patogaus keleivių vežimo, krovinių tvirtinimo, aptariamos rizikos ir prevencijos priemonės siekiant išvengti nelaimių, OCTA draudimas, pažeidimų apskaitos taškų sistema ir kt.

Jeigu vairuotojui CE kategorijos kursus lanko dabar, kvalifikacijos tobulinimo mokymai yra privalomi ir po jų laikomas teorijos ir praktikos egzaminas. Profesinės kvalifikacijos tobulinimo kursą vairuotojai privalo išklausyti periodiškai – kas 5 metus, neturint kursų baigimo pažymėjimo neleidžiama atnaujinti teisių.

Sausumos jūreiviai ir 30 valandų ciklas

Šiandienos tarptautiniai krovinių pervežimai yra organizuojami taip, kad vilkikai ir jų vairuotojai dirba kaip laivai ir jūrininkai: prekių priėmimo ir perdavimo vietos yra išsibarsčiusios visame žemyne, todėl kelyje gali tekti praleisti nuo kelių dienų iki kelių savaičių. Kadangi transporto bendrovės teikia savo paslaugas tokiame plačiame areale, labai įprasta, kad reisas ir prekių pasiėmimas prasideda kitoje šalyje.

Vilkiko ekipaže gali būti vienas vairuotojas, bet tolimuosiuose reisuose paprastai dirba du vairuotojai ir pagal taisykles jie laikosi 30 valandų ciklo: pagal jį kiekvienas vairuotojas vairuoja devynias valandas, ne vėliau kaip kas 4,5 valandos darydami pertrauką. Kitas tris valandas skiria kitoms užduotims, pavyzdžiui, pakrovimo ir iškrovimo darbams, o dar kitas devynias valandas jie skiria poilsiui.

Du kartus per savaitę vairuotojas gali vairuoti dešimt valandų, tačiau atitinkamai mažėja laikas, kuris gali būti skirtas kitam darbui ar laisvalaikiui.

Maris Dzelzgalvis (Māris Dzelzgalvis), vairuotojas-instruktorius, dirbantis bendrovėje „Kreiss“, aiškina, kad, nors vienam vairuotojui vairuoti devynias valandas ir negalima uždrausti, tačiau jis pataria jas padalyti į tris dalis ir vairuotojams keistis vietomis prie vairo. „Galiu pridurti, kad vairuodamas 4,5 valandos vairuotojas pervargsta. Dažnesnės pertraukos užima šiek tiek daugiau laiko (ir todėl, kad tachografuose reikia pakeisti skaitmeninius žemėlapius) ir sutrumpėja nuvažiuota kelio atkarpa, tačiau sumažėja ir nuovargio pavojus, padidėja galimybės atlikti nedidelius pakeitimus, pavyzdžiui, rasti stovėjimo vietą“, – sako Dzelzgalvis.

Nesunku suprasti, kad tokio režimo sunku laikytis. Todėl kartą per savaitę, priklausomai nuo reiso trukmės, būtina 24 arba 45 valandų pertrauka, kad vairuotojai tinkamai pailsėtų. Prancūzijoje galioja reikalavimas pertraukų metu miegoti ne automobilio kabinoje, o viešbutyje.

Didžiausias iššūkis – susikaupęs nuovargis ir kova su miegu

Lengvųjų automobilių vairuotojai turėtų būti pastebėję, kad vilkių keliuose daugiausia galima pamatyti naktimis. Dažniausiai taip yra todėl, kad vežėjai turi prisitaikyti prie klientų darbo valandų. Jei krovinys turi būti gautas ryte, pavyzdžiui, šiaurės Lenkijoje, iš Latvijos automobilis turi išvykti iš vakaro.

Kai kelyje turi praleisti kelias dienas, susidaro tam tikras ritmas. Per dieną miegant kabinoje, pradedamas jausti miego trūkumas ir padidėja nelaimingų atsitikimų tikimybė. Tai kelia pavojų ir konkretaus vilkiko ekipažui, ir kitiems eismo dalyviams. Per ilgesnį laikotarpį tokis darbo režimas gali kelti pavojų sveikatai, o ją CE kategorijos vairuotojai turėtų tikrintis kas penkeri metai.

Siekdami išlikti budrūs, vairuotojai imasi visokiausių gudrybių. Vieni rūko, kiti mėgsta garsiai klausytis muzikos, dar kiti geria energetinių gėrimų. „Kreiss“ specialistas Dzelzgalvis aiškina, kad nėra vieno būdo priversti save miegoti arba išlikti budriam.

Siekdamas sutelkti dėmesį, vairuotojas klausosi vietinių radijo stočių ir temperatūrą kabinoje nustato gerokai vėsesnę arba taip, kad vairuotojo pusėje būtų pučiamas šaltas oras. Padeda fizinis aktyvumas poilsio metu, beje, verčiau atsisakyti riebaus maisto, bet ne kiekvienas gali ar nori laikytis šių rekomendacijų.

Kalbant apie išorines aplinkybes – vilkikų vairuotojai susiduria su tomis pačiomis sąlygomis kaip ir visi kiti: rūkas, vairavimas naktį (patiriama didžiausia žala regai), sningant, smarkiai lyjant; Vokietijoje, Belgijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir Lenkijoje papildomą nervinę įtampą sukelia labai intensyvus eismas.

Dzelzgalvio žodžiais tariant, šiuolaikinio vilkiku vairuotojai negali skųstis patogumų trūkumu, tačiau turėtų nepamiršti automobilio gabaritų ir svorio.

Kas ir kokio amžiaus turėtų rinktis šią profesiją? „Kreiss“ atstovas teigia, kad tai ne darbas, o greičiau gyvenimo stilius: ilgos kelionės ir ypatingos aplinkybės tinka tikrai ne visiems, tačiau kažkam vilkiko vairavimas tikrai yra svajonių darbas. Gal todėl, kad jau seniai tai nėra tik paprastas vairo sukiojimas.

 

 

 

Nauji straipsniai

  • Nepamirškite pakeisti automobilio alyvos filtro!

    Sena automobilio alyva ir nusidėvėjęs filtras dar daug kilometrų nekels jums jokių problemų. Kam keisti, juk viskas gerai, automobilis puikiai važiuoja? Tačiau kol jūs be rūpesčių važinėjate, automobilio variklis dyla keturis kartus greičiau, nei jam priklauso normaliomis sąlygomis. Todėl trafic.lt specialistai pataria - nepamirškite pakeisti variklio alyvos bei filtro, jei vėliau nenorite...
  • Automobilių supirkimas -  2019 metais atėjo pabaiga?

    Turbūt daugelis iš mūsų jau girdėjome apie automobiliu supirkimo krizę, kuomet ukrainiečiai nebeperka automobilių iš Lietuvos dėl pasikeitusių istatymų Ukrainoje. Tai tikrai pakankamai stipriai atsiliepia visai Lietuvos ekonomikai, o ypatingai automobilių pardavėjams. Jeigu seniau automobilį galima buvo parduoti per kelias savaites ar net dienas, dabar situacija visai kitokia. Neparduoti...
  • Ką reikėtų žinoti apie sunkiosios technikos variklių gedimus?

    Sunkioji technika sukurta tam, kad galėtų atlaikyti didelius krūvius, dirbti sudėtingomis sąlygomis ir nuvažiuoti didelius atstumus be sutrikimų. Deja, neretai vairuotojai šiais aspektais piktnaudžiauja ir mano, kad sunkioji technika turi būti ilgaamžė ir veikti patikimai su minimalia priežiūra ar netgi visai be jos. Sunkvežimių remontas dažnai tampa neišvengiamas, jeigu stokojama priežiūros...
  • Populiariausi aksesuarai Scania vilkikams

    Sunkvežimį su Scania ženklu atpažinsi visur ir visada. Jie išsiskiria savo dizainu, patogumu, o dažnai ir išskirtiniu tiuningu. Tai yra sunkvežimis – kelių erelis, ir tai skelbia ne tik vairuotojai, bet ir pats vilkiko logotipas. Jeigu vairuojate Scania sunkvežimį, gali būtisunku atsispirti įvairiems aksesuarams, ypatingai, kai keliuose šie sunkvežimiai yra vieni puošniausių. Taigi, kaip...
  • Teisingas automobilio plovimas ir priežiūra

    Kartą per mėnesį plovykloje apipilate automobilį vandeniu, pamuiluojate ir nuplaunate. Retkarčiais iš vidaus išsiurbiate dulkes. Ir viskas? Nesistebėkite, kai už tokią atsainią priežiūrą automobilis „padėkos“ jums aprūdijusiomis ratų arkomis ir bjauriu salono kvapu. Teisingas automobilio plovimas ir priežiūra visų pirma reikalinga ne dėl jo išvaizdos, o tam, kad apsaugotų detales...
  • Auto draudimas: abėcėlė, kurią turite žinoti

    Šuo metu transporto priemonės draudimo galimybės labai plačios. Ne viena įmonė siūlo KASKO draudimo paslaugas, kurios padės pasirūpinti Jūsų transporto priemone ir iškilus bet kokioms problemoms padengs visas reikalingas išlaidas. Draudimas internetu užsakomas labai greitai ir patogiai. Tiesiog online galite susipažinti su visomis draudimo sąlygomis. Forumuose ir socialinių tinklų grupėse...
  • Masažinės sėdynės automobiliams

    Šiais laikais kai kurie prabangesni automobiliai jau turi ne tik šildomas, bet ir masažines sėdynes. Jei automobilyje, praleidžiate nemažai laiko ir norite komforto bei galite sau leisti paišlaidauti — įsigykite automobilį su integruota masažo sistema: Peugeot 3008 — vairuotojo sėdynėje yra 5 skirtingi masažo tipai, kurie skiriasi intensyvumu / stiprumu, Mercedes-Benz AMG...
  • Elektriniai dviračiai

    Jeigu ieškote pigiai kainuojančios, lengvai važiuojančios, pastangų nereikalaujančios ir ekologiškos transporto priemonės, kuri padės kiekvieną dieną sėkmingai pasiekti darbo vietą bei kitas institucijas – tokiu atveju elektriniai dviračiai vienareikšmiškai yra pats geriausias pasirinkimas. Kodėl? Nes nereikia pastangų, kad dviratis važiuotų, tačiau be kamščių ir nemalonaus benzino kvapo...
  • Kokias papildomas paslaugas siūlo automobilių nuomos punktai?

    Kartą išgirdau moterį pasakojant, kad ji laukė į svečius atvykstančios draugės su vaikučiu, kuriam keliaujant automobiliu vis dar reikalinga vaikiška kėdutė. Moterys planavo savaitgalį pakeliauti po Lietuvos regioninius parkus. Dėl to jai teko ieškoti iš kur būtų galima pasiskolinti vaikišką kėdutę. Moteris sakė apskambinusi visus pažįstamus kol galiausiai pavyko atrasti vaikišką kėdutę. Kodėl...
  • Populiariausi automobilių elektroniniai priedai

    Automobilis daugeliui šiais laikais nėra tiesiog transporto priemonė iš taško a į tašką b – automobiliuose žmonės neretai praleidžia po kelias valandas per dieną, todėl tai yra tapę tarsi dar vieni namai, kuriuose norėtųsi jaustis maksimaliai komfortabiliai. Visgi automobilių gamintojai negali į automobilį integruoti visko, ko jums gali prireikti, tačiau padėti jums gali papildomi...
  • Ką daryti užsikirtus automobilio spynai ar pametus raktus?

    Pamesti raktai, užsikirtusi spyna, užšalęs senas užraktas – visa tai gali nutikti bet kam. Todėl pravartu žinoti, kaip elgtis tokioje situacijoje. Trafic.lt specialistai pataria, ką daryti, kad išvengtumėte išlaidų per išsiblaškymą ar gedimą. Išlipote iš automobilio, uždarėte duris ir trumpam nuėjote. Grįžus paaiškėjo nemaloni staigmena – automobilio automatinė apsaugos sistema...
  • 5 būdai norint apsaugoti savo kuro baką

    Kaip pasiklosi – taip išmiegosi, todėl sunkvežimis turi būti ne tik patogus, stilingas, bet ir apsaugotas. Sena lietuviška patarlė, kurią puikiai galimą pritaikyti ir šiais laikais. Ypatingai, kai kalba sukasi apie kuro apsaugą – kuo geriau apsaugotas kuro bakas, tuo ramesnė naktis laukia vairuotojo. Jeigu vis tik esate matę sunkvežimio vairuotoją, kuris važinėja su neapsaugotu...
  • D1s Xenon lemputės – geriausia kokybė už prieinamą kainą

    D1s Xenon lemputės – vienas geriausių pasirinkimų tokiu atveju, kai ieškote pilnai poreikius patenkinančio transporto priemonės apšvietimo, kuris leis puikiai matyti tiek tiek nakties metu, tiek esant tirštam rūkui. Tiesa, norėdami įsigyti tikrai puikiai savo kokybę atspindinčią lemputę – turite ją pirkti patikimose prekybos vietose, kadangi rinkoje galima rasti ir pigiau...
  • Automobilinė alyva - kokią rinktis?

    Kaip sutepsi, taip ir važiuosi. Tinkamai parinkta ir laiku keičiama automobilinė alyva sumažina degalų sąnaudas ir atitolina vizitą pas automechaniką. Pavasaris – pats laikas keisti automobilio tepalus, todėl trafic.lt specialistai pataria, kaip išsirinkti teisingai. Paprastai konkrečiam automobiliui tinkamos alyvos specifikacija nurodoma automobilio naudotojo vadove. Jei šio...
  • Patarimai, kaip pašalinti drėgmę iš salono

    Apie automobilio salone susikaupusią drėgmę praneša aprasoję langai, šlampantys medžiaginiai kilimėliai ir nosį riečiantis nemalonus kvapas. Laiku neišsprendus problemos, teks susidurti ir su rūdimis bei jų „pragraužtomis“ išlaidomis. Trafic.lt specialistai pataria, kaip apsaugoti automobillio saloną nuo drėgmės. Jūsų automobilio kėbulas, slenksčiai ir kitos dalys yra...